القاعده تصاویر راهبه ربوده شده را منتشرکرد+عکس

شاخه القاعده در کشورهای مغرب عربی با این کار مسؤولیت به گروگان گرفتن این راهبه سوئیسی را برعهده گرفت.

مغرب عربی به مجموعه پنج کشور واقع در شمال و شمال غربی آفریقا اطلاق می شود. مغرب یک واژه عربی است و به معنای سرزمین غروب آفتاب است. امروزه این لفظ را برای مجموعه کشورهای آفریقایی شامل مراکش، الجزایر، تونس، لیبی، موریتانی و سرزمین صحرای غربی استفاده می کنند.

خبرگزاری رویترز تأکید کرد که این ویدیو که شرایط آزادی بئاتریس استاکلی مبلغ سوئیسی را که در تمبوکتو فعالیت می کرد، مشخص می کند، بیانگر اولین نشانه های وخامت اوضاع امنیتی در شمال مالی پس از گذشت چند ماه از امضای توافق صلح در این کشور به شمار می رود.  

استاکلی که در سال 2012 نیز ربوده شده بود در این ویدیوی هشت دقیقه ای در تاریخ 19 ژانویه نشان داده شده است.  

در این ویدیو درخواستهای القاعده برای آزادی استاکلی اعلام شده که آزادی اعضای زندانی شده این گروه توسط دولت مالی و آزادی احمد الفقی المهدی را که به دادگاه کیفری بین المللی تحویل داده شده است، شامل می شود.

در همین حال خبرگزاری خصوصی «الخبر» موریتانی روز سه شنبه گزارش داد که ویدیویی دریافت کرده که حاکی است گروه موسوم به «امارت اسلامی صحراء» وابسته به گروه تروریستی القاعده ، مسؤولیت ربوده شدن «بئاتریس استاکلی» مبلغ زن سوئیسی در مالی را به عهده گرفته است. 

شمال مالی از سال 2012 زمانی که شورشیان جدایی طلب و تکفیریها کنترل این منطقه را دراختیار داشتند با بی ثباتی مواجه است.  

با وجود اینکه نیروهای فرانسوی آنها را سال گذشته از شهرها بیرون راندند اما آنها حملات خود را در ماههای اخیر افزایش داده اند.  

تشکیلات القاعده در مغرب عربی مسؤولیت حمله نوامبر گذشته به هتلی در باماکو را برعهده گرفت. در آن حمله افراد مسلح شماری را گروگان گرفتند و 20 نفر را کشتند. این گروه همچنین مسؤولیت حمله ای دیگر را در 15 ژانویه به هتل و رستورانی در بورکینافاسو برعهده گرفت که در آن 30 نفر کشته شدند.  

در پنج سال گذشته پیش از عملیات نظامی فرانسه در مالی در سال 2013 دهها تبعه غربی توسط تندروهایی که در غرب آفریقا فعالیت می کنند، ربوده شده بودند.  

در کشور مالی علاوه بر 3500 نظامی فرانسوی، 10 هزار نظامی نیروی صلحبان سازمان ملل متحد نیز حضور دارند.  

 

- See more at: http://fa.alalam.ir/news/1783406#sthash.p9m4c9Lq.dpuf