کشورهای عربی به دنبال تحریک عمان علیه ایران؟

کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس که اغلب از تفکر وهابیت حمایت می‌کنند یک حمله رسانه‌ای علیه فرقه «اباضی» که اکثر مردم عُمان پیرو آن هستند، آغاز کرده‌اند.

بر اساس گزارش «الوعی نیوز»، پس از اینکه «ضاحی خلفان» معاون رئیس پلیس دبی در صفحه توئیتر خود ادعا کرد: «معروف است که برادران ما در عمان پیرو مذهب اباضی هستند اما ایران آنها را به حال خود باقی نمی گذارد و نصیحت ما به برادران عمانی این است که به ایران مجالی برای این کار ندهند» کاربران عمانی به وی پاسخ دادند.

یک کاربر به نام « Bati Saif Al Habsi» در پاسخ به معاون رئیس پلیس دبی نوشت: کجای کارید استاد ضاحی؟ عمان رهبری با درایتی دارد که در راستای صلح و وحدت کشورهای اسلامی تلاش می‌کند.

کاربر دیگری در پاسخ به خلفان نوشت: سیاست خارجی عمان بر اساس ملاحظات فرقه‌ای نیست بلکه بر اساس ملاحظات اقتصادی و ژئوسیاسی و روابطش با ایران استراتژیک است، عمان یک کشور است نه صرفا یک مذهب، عمانی‌ها میراث سیاسی بزرگی دارند که برای تعامل آنها با کشورهای دیگر به ویژه ایران کفایتشان می‌کند.

کاربران در ادامه از خلفان خواسته‌اند در امور عمان دخالت نکند و به فکر کشور خودش باشد؛ «ولدالذیب» یک کاربر دیگر در پاسخ به وی نوشته است: ای ضاحی اگر تو به طرح‌های ایران نگاهی منفی داری مشکل عقل ناقص توست اما ما عمانی‌ها به این طرح به شیوه مثبت نگاه می‌کنیم.

اِباضیـه، یا اَباضیـه، فرقه‌ای معتدل از خوارج، منسوب به عبداللـه بن اباض تمیـمی و از کهن‌ترین فرق پیدا شده در بین مسلمانان هستند. با این که این فرقه در برابر اکثریت عظیم امت اسلامی (اهل سنت و تشیع) گروه کوچکی به‌شمار می‌آیند، ولی از لحاظ تاریخی و شناخت اعتقادات فرق و مذاهب دارای اهمیت بسیار هستند. 

مذهب رسمی کشور عمان، اباضی است و این فرقه در حال حاضر پیروانی در کشورهای عمان، زنگبار و شمال آفریقا، الجزایر، لیبی و تونس دارد.