یک استاد دانشگاه سوئیس، تازه‌ترین قربانی قوانین تبعیض‌آمیز آمریکا در زمینه ویزا شده است. 

به نوشته پایگاه «اینترسپت»، «دکتر امین شکراللهی»، به تازگی قصد انجام کاری را داشته که قبلاً بارها آن را انجام داده بود: یعنی پرواز از محل اسکانش در سوئیس، به آمریکا.»

پایگاه اینترسپت آقای «شکراللهی» که تابعیت دو گانه ایرانی - آلمانی دارد را از دانشمندان برجسته علوم ریاضی و رایانه معرفی کرده که در دانشگاه با پرستیژ «پلی‌تکنیک فدرال لوزان»، در سوئیس تدریس می‌کند. او قرار بوده روز 31 ژانویه در یک همایش علمی شرکت کنند. 

علی‌رغم این، او چند روز قبل از پرواز  هنگامی که برای بررسی وضعیت روادیدش به وب‌سایت اداره گمرگ و حفاظت مرزی آمریکا مراجعه کرد با واقعیتی ناخوشایند مواجه شد و آن اینکه به دلیل تغییرات تازه در برنامه «معافیت از روادید» آمریکا، مجوز سفر بدون روادید او به این کشور لغو شده بود. 

آمریکا با 38 کشور موسوم به «دوست آمریکا» که عمدتاً کشورهای اروپایی هستند قراردادی موسوم به «معافیت از روادید» دارد که به اتباع این کشورها اجازه می‌دهد بدون اخذ روادید به آمریکا سفر کنند.

اما کنگره آمریکا دی‌ماه سال جاری بعد از مشورت با مقامات کاخ سفید طرحی را به تصویب رساند که به موجب آن اتباع هر یک از این 38 کشور در صورت سفر به ایران، عراق، سوریه و سودان در 5 سال گذشته نمی‌توانند از این امتیاز استفاده کنند و بایستی برای اخذ روادید اقدام کنند. باراک اوباما، چندی بعد، این طرح را امضا و آن را به قانون تبدیل کرد.

تبدیل این طرح به قانون اعتراض گسترده ایران را به همراه داشت که این اقدام را نقض تعهدات آمریکا در توافق هسته‌ای می‌داند.

آمریکا و شریکان اروپایی این کشور در توافق هسته‌ای با ایران متعهد شده بودند از وضع هر گونه طرحی که عادی‌سازی روابط تجاری با تهران را دچار مشکل می‌کند خودداری کنند.