37 صفحه فوق محرمانه در ایمیل‌های کلینتون

 جان کربی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می‌گوید این اسناد که بالغ بر 37 صفحه هستند در زمان ارسال برچسب محرمانه نداشتند، اما بررسی های بعدی باعث شده آنها فوق محرمانه تلقی شوند.

هیلاری کلینتون به علت استفاده از ایمیل شخصی و نه سازمانی برای تبادل نظر با دیگر مدیران ارشد وزارت خارجه آمریکا در زمان مسئولیت خود با انتقادهای شدیدی مواجه شده و بسیاری از مقامات آمریکایی اظهار داشته اند که ممکن است اطلاعات موجود در این ایمیل ها به دست هکرهای چینی، روس یا ایرانی افتاده باشد.

با توجه به نامزدی هیلاری کلینتون در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نامزدهای جمهوری خواه از این رفتار اشتباه وی برای حمله به او استفاده کرده اند و او را به اهمال در جهت حفاظت از اطلاعات حساس متهم کرده اند. برخی از این ایمیل ها بین اوباما و هیلاری کلینتون رد و بدل شده بودند.

هیلاری کلینتون چندی قبل در واکنش به این انتقادها مدعی شده بود ایمیل های یادشده حاوی هیچ اطلاعات محرمانه ای نبوده اند و خواستار افشای محتوای آنها شده بود. اما اقدام وزارت خارجه آمریکا نشان می دهد این ادعای وی چندان هم صحت ندارد.

هفته گذشته رابرت گیتس وزیر دفاع اسبق آمریکا که در دولت‌های بوش و اوباما خدمت کرده، از احتمال حمله هکرهای ایرانی، چینی  یا روس به ایمیل شخصی کلینتون خبر داده و گفته که وجود اطلاعات طبقه‌بندی شده در ایمیل وی، مایه نگرانی است.

گیتس گفت: با توجه به این که پنتاگون تأیید کرده که روزانه 100 هزار مرتبه مورد حمله (سایبری) قرار می‌گیرد، احتمال اینکه اینکار توسط ایران، چین و یا روسیه انجام شده باشد، خیلی بالا می‌رود.

وزیر دفاع اسبق آمریکا از این فرصت استفاده کرد و مانند خیلی دیگر از آمریکایی‌ها، از هیلاری کلینتون به دلیل به خطر انداختن امنیت کشورش انتقاد کرد و گفت: وقتی در رأس سیا و یا وزارت دفاع بودم، هیچ‌وقت از ایمیل شخصی استفاده نمی‌کردم.