ادعای عادل الجبیر درمورد نقش ایران در بحران سوریه

 «عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان که برای حضور در نشست اتحادیه آفریقا به اتیوپی سفر کرده به خبرگزاری آناتولی ترکیه گفت: اسد جایی در آینده سوریه ندارد.

خبرگزاری آناتولی گزارش داد که الجبیر شب شنبه (دیشب) به این خبرگزاری گفته عربستان از حضور معارضان سوری در نشست صلح سوریه که در ژنو در حال برگزاری است استقبال می‌کند و افزوده: این گفت‌وگوها باید بر پایه ژنو1 انجام شود تا دولتی انتقالی تشکیل شود، قانون اساسی جدید تدوین شود و اسد جایی در آینده سوریه نداشته باشد.

وزیر خارجه عربستان ضمن تکرار ادعاهای خود علیه ایران گفته نقش ایران در بحران سوریه و در امور برخی کشورهای آفریقایی منفی است؛ وی افزوده که ریاض از راهکارهای سیاسی در سوریه استقبال می‌کند اما همچنان از معارضان مسلح سوری حمایت نظامی می‌کند.

الجبیر ادعا کرده که کشورش روابط خوبی با کشورهای آفریقایی دارد و افزوده نقش کشورهای عربی در ائتلاف عربستانی برای حمله به یمن چشمگیر بوده و تأکید کرده که بر اساس روابط خوبی که میان ریاض و کشورهای آفریقایی وجود دارد او برای تحکیم روابط کشورش با اتحادیه آفریقا در این نشست حضور پیدا کرده است.

سودان یکی از کشورهای آفریقایی است که تا کنون صدها نیروی نظامی خود را به یمن فرستاده است؛ پیشتر گمانه‌هایی درباره احتمال تطمیع مالی سودان به وسیله عربستان منتشر شده بود که دولت سودان اعلام کرد در ازای پول سرباز به یمن نفرستاده است.