حل سیاسی بحران سوریه چند ماه طول می‌کشد؟

"نیکلای پترشف" که در جمع خبرنگاران سخن می گفت، افزود: تلاش می کنیم روند حل سیاسی بحران سوریه در چارچوب زمانی تعیین شده از سوی شورای امنیت و گروه وین انجام و در مدت 18 ماه تکمیل شود.  

پایگاه اینترنتی "روسیا الیوم" به نقل از پترشف نوشت: اقدام مهم بعدی، تشکیل دولت وحدت ملی در سوریه، تدوین قانون اساسی جدید، آغاز تغییرات اجتماعی بر اساس این قانون و برگزاری انتخابات است. 

وی ادامه داد: مسکو خواستار حفظ یکپارچگی سرزمینی و استقلال سوریه است به همین دلیل بسیار جای تاسف دارد که سوریه از کشوری باثبات و موفق به نقطه ای متشنج تبدیل شده است.

این مقام روسی با اشاره به عملیات جنگنده - بمب افکن های روسی از هشتم مهرماه در سوریه، افزود: روسیه از این تاریخ برای مقابله با گروه های تروریستی اقدام به عملیات برای در هم کوبیدن تروریسم در سوریه و همچنین ایجاد مرکز اطلاعاتی در بغداد برای هماهنگی مشارکت در نبرد علیه گروه های تروریستی و تدوین ساز و کار مشابه برای هماهنگی با اردن نموده است.    

دبیر کل شورای امنیت روسیه با تاکید بر ضرورت جلوگیری از برافروخته شدن آتش فتنه طایفه ای در منطقه که به نفع تحقق ماموریت های ژئوسیاسی برخی از کشورهای منطقبه مانند ترکیه است، عدم بمباران مواضع گروه های مسلح غیر افراطی که آماده مبارزه با گروه های تروریستی "داعش" و "جبهه النصره" و دیگر گروه های مشابه هستند و همچنین فراهم نمودن زمینه شرکت آنان در روند سیاسی را خواستار شد.

پتروشف همچنین نسبت به مخالفت مسکو با شرکت نمایندگان گروه های تروریستی در مذاکرات صلح ژنو تاکید و آمادگی مسکو برای کمک به فعال سازی روند مذاکرات درباره بحران سوریه زیر نظر سازمان ملل متحد و تحقق توافق های انجام شده در "وین" و "نیویورک" را اعلام نمود.   

مذاکراتی که پیش از این به منظور برقراری آتش‌بس و صلح در سوریه در ژوئن 2012 و فوریه 2014 در ژنو برگزار شده بود به این دلیل که گروه‌های مخالف سوری که توسط دولت‌های خارجی حمایت می‌شوند از گفت‌وگو درباره تروریسم گسترده در این کشور سرباز زدند به شکست انجامید؛ آن‌ها علاوه بر این تنها خواستار برکناری بشار اسد رییس جمهور سوریه به عنوان پیش شرط این مذاکرات بودند.

مذاکرات ژنو 3 از روز شنبه با حضور شماری از گروه های مخالف سوری، نمایندگان دولت سوریه و نماینده دبیرکل سازمان ملل در ژنو سوییس آغاز شده است.