روسیه و ایران عامل استمرار جنگ داخلی در سوریه

 خبرگزاری رویترز در گزارشی به قلم "گوی فولکانبریج" نوشت: "فیلیپ هاموند،" وزیر امور خارجه انگلیس، روز گذشته مدعی شد: "ولادیمیر پوتین،" رئیس جمهور روسیه، با بمباران داعش و با هدف تقویت دولت "بشار اسد،" رئیس جمهور سوریه، در حال تضعیف تلاش های بین المللی برای پایان دادن به جنگ داخلی در این کشور است.

 

هاموند به عنوان نشانه ای صریح از ناامیدی درقبال کرملین، پوتین را به مانع تراشی برسر راه روند سیاسی با هدف پایان دادن به جنگ داخلی در سوریه و بمباران مخالفان اسد متهم کرد که غرب امیدوار است بتوانند پس از کنار رفتن اسد از قدرت، سوریه را سر و سامان دهند.

 

زمانی که روسیه سپتامبر گذشته (شهریور) حملات هوایی خود را علیه گروه های تروریستی در سوریه آغاز کرد، پوتین این حملات را "جنگ در حمایت از اسد" نامید.
هاموند در اردوگاه آوارگان زعتری در اردن در حدود 10 کیلومتری جنوب مرز این کشور با سوریه مدعی شد: بسیار جای تاسف دارد هر کاری که ما انجام می دهیم به علت اقدامات روس ها تضعیف می شود.

 

وی افزود: روس ها می گویند بیایید مذاکره کنیم و بعد آنها مذاکره می کنند، مذاکره می کنند و مذاکره می کنند. مشکل روس ها این است که وقتی مذاکره می کنند، بمباران هم می کنند و اینکه آنها از اسد حمایت می کنند.

 

روسیه اعلام کرده است طیفی از ستیزه جویان، و نه فقط داعش، را در سوریه هدف قرار می دهد. با این حال مسکو تاکید دارد حملات روسیه در سوریه بر داعش متمرکز است. مقامات روسیه همچنین می گویند غرب با تلاش برای سرنگون کردن اسد ، با آتش بازی می کند.

 

وزارت دفاع روسیه روز دوشنبه اعلام کرد نیروی هوایی این کشور در یک هفته گذشته، 468 حمله هوایی در سوریه انجام داده و در این حملات به بیش از 1300 هدف تروریستی حمله کرده است..وزارت دفاع روسیه همچنین این وزارت همچنین اعلام کرد ماه ژانویه بیش از 200 تن کمک در اختیار شهر تحت محاصره دیرالزور قرار داده است.

 

اما شورشیان مدعی هستند حملات هوایی روسیه باعث کشته شدن صدها غیر نظامی در مناطقی غیر از مناطق درگیری می شود.

 

هاموند در ادامه ادعایش گفت: مداخله روسیه به مانعی مهم برسر راه تلاش های بین المللی برای یافتن راه حلی سیاسی به منظور پایان دادن به بحران سوریه تبدیل و تاثیر این مداخله باعث تقویت داعش شده است.

 

وی افزود : روس ها می گویند به دنبال از بین بردن داعش هستند؛ اما آنها داعش را بمباران نمی کنند. آنها در حال بمباران مخالفان میانه رو هستند. کمتر از 30 درصد حملات روسیه علیه اهداف داعش بوده است. مداخله آنها به تقویت داعش در عرصه میدانی کمک می کند. آنها برخلاف آنچه عمل می کنند که مدعی هستند قصد دستیابی به آن را دارند.

 

هاموند در پاسخ به این سوال که آیا ایرانی ها موثرتر از روس ها بوده اند مدعی شد : فکر نمی کنم هیچکدام از آنها به طور خاص در روند صلح سوریه موثر بوده باشند.
وی افزود روس ها و ایرانی ها با دولت سوریه همکاری می کنند و ایرانی ها نیز دست‌کم مانند روس ها در تلاش برای حفظ حکومت اسد هستند.