ادعای کری درباره کشته شدن ۹۰ فرمانده داعش

 جان کری وزیر خارجه آمریکا روز سه‌شنبه گفت مبارزه با گروه تروریستی داعش پیشرفت زیادی داشته است.

وزیر خارجه آمریکا در اینباره ادامه داد: «تلاش‌های ائتلاف بین‌المللی در مبارزه با داعش، دستاوردهایی داشته است».

وی ضمن تأکید بر اینکه مبارزه با تکفیری‌های داعش زمان می‌برد، گفت: «داعش کنترل بسیاری از مناطق در سوریه را از دست داده است اما می‌تواند مجدداً بازگردد و مکان‌هایی که پیشتر در قلمرو خود درآورده بود را تصاحب کند. ما باید بودجه جدیدی را برای مقابله با داعش تصویب کنیم».

کری درباره پیامدهای بی‌ثباتی در خاورمیانه گفت: «عدم ثبات در خاورمیانه بر اقتصاد جهانی تأثیر خواهد گذاشت. حمایت مالی برای مبارزه با داعش باید افزایش یابد».

وی در حمایت از حملات هوایی ائتلاف تحت رهبری آمریکا علیه داعش گفت: «حملات علیه داعش موجب شده است که ۹۰ نفر از فرماندهان داعش در سطوح مختلف کشته شوند. ریشه‌های داعش باید از بین برود».

کری به حضور داعش در عراق اشاره کرد و گفت: «ما باید به دولت عراق در خنثی کردن مین‌هایی که داعش کار گذاشته است، کمک کنیم».

وزیر خارجه آمریکا همچنین به تشکیل دولت وفاق ملی در لیبی اشاره کرد و گفت: «ما در آستانه تشکیل دولت وفاق ملی در لیبی هستیم. ما تلاش زیادی در خصوص لیبی صورت می‌دهیم و باید ارتش لیبی را برای مقابله با داعش آماده کنیم ».

جان کری در بخش بعدی سخنان خود به ناآرامی‌های سوریه اشاره کرد و گفت: «برای حل و فصل پیامدهای بحران سوریه، مسئولیت بزرگی بر گردن ما است».

وی ادامه داد: «باید روند ارسال کمک‌های بشردوستانه به سوریه را تسهیل کنیم. ملت سوریه منتظر دخالت بین‌المللی هستند و نباید آنها را در این امر ناامید کنیم».

کری، دولت «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه را متهم به اوضاع نابسامان مردم این کشور دانست و گفت: «رژیم اسد از سیاست گرسنه نگه داشتن مردم سوریه استفاده می‌کند».

کری گفت: «برای مبارزه با داعش باید به حمایت مالی، انسانی و نظامی ادامه دهیم. ما خواستار توقف عملیات علیه شهروندان سوری و امدادرسانی فوری به شهرهای این کشور هستیم».

وی درباره تفکر اسلام افراطی گفت: «دیدگاه غلط درباره اسلام در جهان باید متوقف شود».