آمریکا برنامه موشکی کره شمالی را زیر نظر دارد

 اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا روز چهارشنبه در سخنانی تاکید کرد: ایالات متحده آمریکا قصد دارد سامانه های دفاع موشکی خود در آلاسکا و هاوایی را از 30 به 44 سامانه افزایش دهد و کیفیت این سامانه ها را ارتقا دهد.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا پنتاگون قصد دارد سامانه های رهگیری موشکی بیشتری را نسبت به آنچه قبلا اعلام شده، مستقر نماید، گفت: در شرایط کنونی، نه. برنامه قبلی ما تغییر نکرده است.

کارتر تصریح کرد: آمریکا نگران توسعه برنامه موشک های بالستیک و تسلیحات هسته ای کره شمالی است و سرمایه گذاری خود را برای ارتقای قابلیت های دفاعی در برابر هر گونه حمله موشکی احتمالی پیونگ یانگ افزایش می دهد.

کره شمالی به نهادهای سازمان ملل اطلاع داده است که قصد دارد اوایل هفته آینده یک ماهواره را در مدار زمین قرار دهد.تصمیم کره شمالی در شرایطی است که این اقدام می تواند نشانگر پیشرفت برنامه فناوری موشک دوربرد این کشور باشد. کره شمالی 6 ژانویه نیز چهارمین آزمایش هسته ای خود را انجام داده است.

اخبار مربوط به پرتاب ماهواره کره شمالی طی روزهای آینده موجب شده تا آمریکا خواستار اعمال تحریمهای شدیدتر شورای امنیت شود. آمریکا پیش از این نیز خواستار اعمال تحریمهای شدید علیه کره شمالی به خاطر آزمایش هسته ای اوایل ژانویه شده بود.

کره شمالی اعلام کرده است که توسعه برنامه موشکی و ارسال ماهواره به فضا حق حاکمیتی این کشور است و این برنامه ها را ادامه خواهد داد.

کره شمالی به خاطر برنامه های موشکی و هسته ای با تحریم های اقتصادی و سیاسی شورای امنیت سازمان ملل مواجه شده است.