غوغا در آشیانه نامزد جنجالی

 این روزها اردوگاه انتخاباتی دونالد ترامپ حال و روز ویژه ای دارد! شکست در انتخابات آیووا و پیروزی تد کروز بر ترامپ و کسب آرای بالا از سوی مارک روبیو دیگر نامزد حزب جمهوریخواه وضعیت خوبی برای ترامپ به وجود نیاورده است! درحالی که نظرسنجی های انتخاباتی نشان از پیروزی آسان و بدون دغدغه ترامپ بر دیگر نامزدهای حزب جمهوریخواه داشت، اما برگزاری انتخابات آیووا خط بطلانی بر همه این نظرسنجی ها کشید! ترامپ که بر پایه این نظرسنجی ها اعلام کرده بود برنده رسمی انتخابات ریاست جمهوری و رئیس جمهور بعدی ایالات متحده آمریکا خواهد بود هم اکنون با وضعیتی چندگانه و آینده ای مبهم رو به روست.

در حال حاضر بسیاری از رای دهندگان حزب جمهوریخواه دیگر ترامپ را نامزد قطعی این حزب رای راهیابی به دور نهایی رقابتهای انتخاباتی نمی دانند. این در حالی بود که نظرسنجی ها نشان داده بود حداقل 66 درصد از طرفداران حزب جمهوریخواه (اعم از موافقین و مخالفین ترامپ) تا قبل از برگزاری انتخابات در ایالت آیووا معتقد به راهیابی ترامپ به دور نهایی رقابتهای انتخاباتی بودند.

هم اکنون معادله در حزب جمهوریخواه تا حدود زیادی تغییر کرده است. از این پس ترامپ نه تنها تد کروز و مارک روبیو را رقیبی جدی برای خود تلقی خواهد کرد، بلکه به عنوان فردی که در دور نخست انتخابات بازنده شده است ناچار است نهایت تلاش خود را جهت جبران این شکست صورت دهد. اصلی ترین ترس ترامپ از این است که تکرار وضعیت به وجود آمده در ایالت آیووا در دیگر ایالات نیز ادامه پیدا کند. در انتخابات آیووا، بسیاری از طرفداران حزب جمهوریخواه که در رای دهی خود به نامزدهای این حزب مردد بودند، در دقایق پایانی انتخاباتی آرای خود را به سوی مارک روبیو و تد کروز به گردش در آورند. این گردش آرا به ضرر ترامپ تمام شد و وی در نهایت نتوانست به پیش بینی مسلم! خود در خصوص پیروزی در ایالت کلیدی و سرنوشت ساز آیووا دست پیدا کند.

هم اکنون ترامپ و هوادارانش در شرایط پس از شکست به سر می برند. در انتخابات ریاست جمهوری سال 2008 میلادی نیز رودی جولیانی شهردار نیویورک توانسته بود در نظرسنجی های قبل از انتخابات درون حزبی بر نامزدهایی مانند جام مک کین و مایک هاکابی غلبه کرده و مطابق نظرسنجی ها پیروزی خود در دور مقدماتی و راهیابی به دور نهایی رقابتهای انتخاباتی آمریکا را تضمین  نماید. با این حال پس از برگزاری چندین دور انتخابات در آیووا و دیگر ایالات، جان مک کین توانست معادله را به راحتی به ضرر جولیانی

بر هم زده و در نهایت وی را وادار به کناره گیری از عرصه رقابتهای انتخاباتی نماید.

بسیاری از تحلیلگران مسائل آمریکا شکست ترامپ در ایالت آیووا را مترادف با افول موقعیت وی می دانند. بدیهی است که اگر این روند در یک یا دو رقابت درون حزبی بعدی نیز ادامه پیدا کند و ترامپ نتواند شکست خود در آیووا را جبران نماید، وضعیت سختی در انتظار وی است. نتایج انتخابات درون حزبی آیووا می تواند بر روی دیگر ایالات آمریکا نیز تاثیرگذار باشد. از این رو ترامپ برای ادامه مبارزات انتخاباتی شرایط بسیار سختی در پیش دارد.

نکته قابل تامل اینکه ترامپ هم اکنون با شوک سختی مواجه شده و هنوز نتوانسته است شکست خود در ایالت آیووا و پیروزی تد کروز در این ایالت را هضم کند. هضم این شکست به اندازه یا برای هواداران ترامپ سخت است که آنها شرکت مایکرو سافت

هواداران «دونالد ترامپ»، نامزد حزب‌جمهوری‌خواه انتخابات آمریکا می‌گویند شرکت «مایکروسافت» که با راه‌اندازی یک برنامه نرم‌افزاری به شمارش آرا کمک کرده است، در آرای ساکنان آیووا به سود مارک روبیو دست برده واز این طریق آرای ترامپ را کاهش داده است. به عبارت بهتر، هواداران ترامپ شرکت مارکیروسافت را متهم به دستکاری آرا به سود تد کروزو روبیو کرده اند.

در نهایت اینکه ترامپ هنوز موفق نشده است عواقب و تبعات ناشی از شکست خود در ایالت آیووا رامدیریت کند. او هم اکنون با ترس و نگرانی انتخابات درون حزبی جمهوریخواهان را در ایالات باقی مانده رصد می کند.