ناکامی اردوغان در تبدیل حلب به "بنغازی" دوم
  فهیم تاشکین روزنامه نگار ترک در مقاله ای در روزنامه ترکیه ای "رادیکال" نوشت: تلاشهای رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه برای تبدیل حلب به یک "بنغازی" دیگر، به شکست انجامیده است.

وی با اشاره به این موضوع گفت: ترکیه از هیچ نوع حمایت نظامی از گروههای تروریستی دریغ نکرده است. با این حال این گروهها نتوانستند شهری را که مردمش از آن دفاع کردند اشغال کنند.

قطع مسیر حمایت لجستیکی ترکیه از تروریستها 

تاشکین به شبکه ترکیه ای "ای ما جا" گفت: با شکسته شدن محاصره نبل و الزهرا و تصرف این دو شهر به دست ارتش سوریه، مسیر امدادهای لجستیکی از ترکیه به گروههای تروریستی در حلب و مناطق اطراف آن قطع شد.

این روزنامه نگار با اشاره به این موضوع که "آنکارا در وضعیت دشواری به سر می برد" شکسته شدن محاصره نبل و الزهرا را نقطه عطف بسیار مهمی توصیف کرد که سرنوشت جنگ بین ارتش و گروههای تروریستی را تعیین می کند.

این نویسنده ترک گفت: بحران سوریه بیشتر باید در میدان جنگ فیصله یابد تا در ژنو. زیرا از یک سال پیش که ارتش سوریه رفته رفته مناطق اشغال شده توسط تروریستها را باز پس گرفت این گروهها و حامیان آنها هیچ برگ برنده ای برای چانه زنی در مذاکرات ژنو ندارند.

شکست نقشه های اردوغان در سوریه 

روزنامه نگار دیگری به نام اورهان پاموک دیروز در روزنامه جمهوریت با تأکید بر شکست تمام نقشه های اروغان در سوریه گفته بود که با شکست سنگینی که ارتش سوریه به تروریستها وارد آورده است اردوغان و نخست وزیرش، داوود اوغلو را در این کشور به آخر خط رسانده است.

شکست ائتلاف آنکارا و حکومت آل سعود

جاهد ارماغان، کارشناس مسائل استراتژیک ترک نیز گفت: ائتلاف آنکارا و نظام آل سعود برای حمایت از گروههای تروریستی در سوریه باز هم مثل پنج سال گذشته شکست خواهد خورد. وی ادعاهای عربستان برای شرکت در عملیات زمینی علیه گروه تروریستی داعش را غیر جدی و سخیف خواند.

ارماغان، که رئیس مرکز مطالعات استراتژیک آنکاراست در گفتگو با شبکه خبری "بی" ترکیه با محکوم کردن ائتلاف ترکیه با یک کشور عقب افتاده و مرتجع مثل عربستان، گفت: آل سعود از ترکیه و ترکها و حتی خود عثمانی ها که اردوغان به آنها افتخار می کند تنفر دارند. در واقع عامل تمام مشکلات جهان اسلام همین تفکر و ایدئولوژی وهابی سعودیهاست. و همین ایدئولوژی وهابی، اساس تمام گروههای تروریستی مدعی اسلامگرایی است.

این کارشناس امور استراتژیک صحبت برخی محافل سیاسی ترکیه درباره احتمال مداخله ترکیه در سوریه برای نجات گروههای تروریستی در حلب را غیر جدی دانست و تأکید کرد که موازنه های قوی در سوریه به گواهی تمام کارشناسان و سیاستمداران غربی، به نفع دولت سوریه است.