هجوم مهاجران، موجودیت اروپا را تهدید می‌کند

 جان کری وزیر خارجه آمریکا روز شنبه در کنفرانس امنیتی مونیخ تصریح کرد: ما با بزرگترین بحران انسانی در اروپا از زمان جنگ جهانی دوم روبرو هستیم. آمریکا ماهیت نزدیک این تهدید علیه موجودیت اروپا را درک می کند.

بحران مهاجرت موجب ایجاد تنش در روابط بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا شده است و پایبندی این کشورها به توافقنامه شینگن را به شدت زیر سئوال برده است.

مانوئل والس نخست وزیر فرانسه نیز در سخنانی گفت: پاریس از درخواست برلین برای سیستم سهمیه بندی دائمی برای تقسیم مهاجران در سراسر اتحادیه اروپا حمایت نمی کند. فرانسه پیش از این با پذیرش 30 هزار مهاجر موافقت کرده است.

کری در ادامه افزود: ما نمی گوییم، این مشکل شماست نه ما. این مشکل همه ماست. به همین دلیل است که به ماموریت ناتو برای مسدود کردن این مسیر پیوسته ایم.

ناتو به تازگی موافقت کرده است تا کشتی های جنگی خود را برای مقابله با قاچاقچیان انسان که مهاجران را به مرزهای اروپا منتقل می کنند، در دریای اژه مستقر کند.

بر اساس آمارهای آژانس مرزی اروپا "فرانتکس"، بیش از 1.83 میلیون مهاجر در سال 2015 میلادی وارد مرزهای اروپا شده اند.حدود نیمی از این آوارگان و پناهجویان را اتباع سوری تشکیل می دهند که از جنگ داخلی این کشور به اروپا پناه آورده اند.