تأیید استفاده داعش از گاز خردل در عراق

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع دیپلماتیک نوشته است که آزمایش‌های شیمیایی صورت گرفته توسط سازمان ملل نشان می‌دهد که گروه تروریستی داعش سال گذشته میلادی در حمله به مواضع کردهای عراق از گاز خردل استفاده کرده است.

بنا بر این گزارش، یک منبع در سازمان منع تسلیحات شیمیایی سازمان ملل تائید کرده است که نتیجه آزمایش‌های صورت گرفته بر نمونه‌هایی که پس از مسمویت حدود ۳۵ نفر از پیشمرگه‌ها از این مناطق برداشته شده، مثبت بوده و استفاده از گاز خردل را تائید کرده است.

در این حمله که در اوت ۲۰۱۵ رخ داد، حدود ۳۵ پیشمرگه کرد دچار عوارض ناشی از این ماده شیمیایی شدند.

نمونه‌های استفاده شده در این آزمایش‌ها بعد از آن اخذ شد که شماری از نیروهای کرد در طی جنگ با داعش در جنوب غرب اربیل بیمار شدند.

سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی در اکتبر ۲۰۱۵ اعلام کرده بود گاز خردل در سال گذشته میلادی در سوریه نیز مورد استفاده قرار گرفته است.

داعش سال گذشته میلادی در حمله به منطقه غوطه، واقع در نزدیکی دمشق، از این ماده شیمیایی استفاده کرده بود.

کار‌شناسان چندین نظریه برای منبع دستیابی داعش به این ماده شیمیایی مطرح کرده‌اند. از جمله اینکه این گروه تروریستی به دانش اولیه برای تولید مواد شیمیایی خام یا اجرای حملات شیمیایی با خمپاره و راکت دست یافته است.

بخش عمده زرادخانه شیمیایی عراق در دوره صدام حسین، دیکتاتور معدوم عراق نابود شد؛ با وجود این، سربازان امریکایی در تجاوز به این کشور طی سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۱ با برخی از مهمات شیمیایی مربوط به دوره صدام مواجه شدند.

گاز خردل از عوامل شیمیایی از نوع کلاس ۱ است؛ بدین معنی که در موارد غیرجنگی مصارف بسیار اندکی دارد.

این ماده شیمیایی که آثار کشنده‌اش در جنگ جهانی اول مشاهده شد باعث سوختگی شدید در ناحیه چشم، پوست و مجاری تنفسی می‌شود.