در اواسط ماه نوامبر سال گذشته میلادی نه شهروند اروپایی در خیابان‌های پاریس ظاهر شدند و با اسلحه و بمب صدها غیرنظامی را قتل عام کردند. روزهای پس از این حادثه پاریس شاهد اعمال قوانین فوق العاده بود. متعاقباً انگلیس نیز حملات خود را به مواضع داعش در سوریه افزایش داد و طرفداران داعش نیز در توییتر با هشتگ "دعا برای رقه" به حملات علیه داعش واکنش نشان دادند.

 

با این حال، بسیاری از سوال‌ها درباره اتفاقات پاریس بدون جواب باقی ماند. این تروریست‌ها از کجا آمدند؟ چه کسی این عملیات تروریستی را سازماندهی کرده بود؟

 

تحقیقات مرتبط نشان داد که یک گروه کوچک تروریستی در لیبی در سال 2014 پشت پرده بسیاری از حوادث تروریستی اروپا و شمال آفریقا بودند. از زمان ظهور تروریست‌های افغانستان در سال 1980 و القاعده پاکستان در سال 2000، در حال حاضر این تروریست‌های لیبی هستند که نقش مهمی در فعالیت‌های تروریستی بازی می‌کنند. 

 

بر همین اساس، سال 2007 دانشکده نظامی نیروی دریایی آمریکا مطالعه‌ای درباره تروریست‌های افراط‌گرا انجام داد. در این پژوهش مشخص شد که تعداد قابل توجهی از تروریست‌های عراقی اهل لیبی بودند. این تروریست‌ها غالباً اهل شهر "درنه" در شمال لیبی بودند. بیش از 20 درصد از تروریست‌های عراق اهل لیبی و از این میان، 80 درصد اهل شهر درنه بودند. 

 

این گزارش می‌افزاید: تعجب آور نیست که پس از بهار عربی در خاورمیانه، تروریست‌های شهر درنه اولین کسانی بودند که خود را به سوریه رساندند. تروریست‌های لیبی علاوه بر ادغام با گروه‌های تروریستی داعش و جبهه النصره، گروه تروریستی "کتیبه البتار" (KBL) را تشکیل دادند. شعار این گروه تروریستی "ما می‌آییم تا شما را سلاخی کنیم" است. 

 

در ماه ژانویه سال 2015، این گروه تروریستی ده‌ها پیشمرگ کرد را دستگیر و به طرز فجیعی کشت. در جولای 2015 نیز 350 تروریست این گروه در بیجی عراق به داعش ملحق شدند. تحقیقات نشان می‌دهد که این گروه تروریستی یکی از اولین گروه‌هایی بود که در درگیری‌های سوریه شرکت کرد و نقش تعیین کننده‌ای در تصرف فرودگاه "تفتاناز" و "خان تومان" به دست داعش داشت. گزارش‌های متعدد از افزایش تعداد تروریست‌های این گروه از کمتر از صدها تن به بیش از 1400 نفر حکایت دارد. 

 

در میان سال 2013 و 2014، جنگجویان اروپایی به صورت گسترده به سوریه سفر کردند. همزمان با افزایش تعداد تروریست‌های اروپایی در سوریه، گروه تروریستی کتبیه البتار تبدیل به یکی از جذاب‌ترین گروه‌ها برای فرانسوی‌زبان‌ها به خصوص بلژیکی‌ها، فرانسوی‌ها و تونسی‌ها شد. دلیل اصلی این امر ناشناخته است اما یکی از دلایل جذابیت این گروه تروریستی برای بلژیکی‌‌ها شباهت‌های زبانی بود. همچنین لهجه عربی مراکشی‌ها به مردم لیبی سبب جذب شدن آنها به این گروه تروریستی در سوریه شد. 

 

در ادامه این گزارش آمده است: پس از مدتی ده‌ها جنگجوی با تجربه این گروه تروریستی به شهر درنه بازگشتند و اولین شعبه داعش را در خارج از عراق و سوریه تشکیل دادند. به نظر می‌رسد در حال حاضر مرکز فرماندهی این گروه تروریستی در شهر درنه قرار دارد. گزارش‌ها حاکی است این گروه اردوگاه‌های آموزش تروریست در لیبی تشکیل داده‌اند و به صورت مشخص بر روی قتل عام، آموزش‌های تسلیحاتی و ساخت بمب تمرکز دارند. واقعیت آن است که عملیات‌های تروریستی در اروپا از این گروه تروریستی مخوف نشأت می‌گیرد.