دستبرد داعش به مواد هسته‌ای شرکت آمریکایی

نگرانی‌ها درباره دستیابی تروریست‌های داعش به مواد خطرناک رادیو اکتیو افزایش یافته است. به نظر می‌رسد تروریست‌های داعش این مواد را از یک کارخانه آمریکایی در بصره دزدیده باشند. این مواد قابلیت استفاده در تسلیحات موسوم به "بمب‌‌های کثیف" را دارد. این درحالی است که تروریست‌های داعش پیش‌تر از گاز خردل و تسلیحات شیمیایی استفاده کردند.

 

بر همین اساس، نگرانی‌ها درباره استفاده داعش از تسلیحات رادیواکتیو در جنگ علیه غرب افزایش یافته است. دولت عراق پس از دزدیده شدن این مواد رادیواکتیو از انباری در جنوب بصره، تحقیقات درباره آن را آغاز کرد. بنابر اعلام دولت عراق، این مواد متعلق به شرکت نفتی "وتر فورد" است که برای آزمایشات اشعه گاما بر روی نفت خام و گاز استفاده می‌شد.

 

مقامات عراقی از آن بیم دارند که این مواد در بمب‌های کثیف مورد استفاده قرار گیرد. بمب‌های کثیف دارای مواد رادیواکتیو و پرتوهای مرگبار است که پس از انفجار، منطقه وسیعی را آلوده می‌کند. یکی از مقامات عالی رتبه وزارت محیط زیست عراق که نخواست نامش فاش شود اعلام کرد مواد سرقت شده شامل کپسول‌های ایزوتوپ 192 ایریدیوم با غنای 35 درصد است. 

 

این نخستین باری نیست که مواد رادیواکتیو دزدیده می‌شود. پیش‌تر نیز مقدار قابل توجهی از مواد رادیواکتیو در آمریکا، انگلیس و دیگر کشورهای جهان مفقود شد. با این وجود، نگرانی‌ها از دستیابی تروریست‌ها به این مواد افزایش یافته است. با آنکه منابع عراقی این مواد رادیواکتیو را متعلق به شرکت آمریکایی می‌دانند، رویترز در گزارشی اعلام کرد مواد رادیواکتیو مفقود شده مربوط به شرکت اس جی اس ترکیه است. 

 

با این حال، سازمان انرژی اتمی ایزوتوپ ایریدیوم را در درجه دوم منابع رادیواکتیو طبقه‌بندی می‌کند. اگر این مواد به درستی در تسلیحات استفاده نشوند، تنها سبب زخمی شدن افراد پیرامون آن می‌شوند. تنها زمانی این مواد کشنده است که افراد ساعت‌ها در معرض تشعشعات آن قرار بگیرند. با این وجود، یکی از مقامات ارشد امنیتی عراق اعلام کرد: ما از آن می‌ترسیم که این مواد به دست داعش بیافتد و این گروه تروریستی از آن در تسلیحات خود استفاده کند.