سوریه: ایجاد منطقه پرواز ممنوع در سوریه مردود است

به نقل از «سانا»، یک منبع در وزارت خارجه سوریه تصریح کرد: دولت سوریه اظهارات «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان تعجب می‌کند. این اظهارات شبیه اظهارات دولت ترکیه است که از مدت‌ها پیش در راستای حمایت از گروه‌های تروریستی و تشویق آنها به ادامه ارتکاب حنایات علیه ملت سوریه ایراد می‌کنند.

این منبع افزود: اظهارات مرکل کاملا مردود است؛ زیرا این اظهارات نقض حاکمیت ملی و تمامیت ارضی سوریه محسوب می‌شود و با قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل متحد تناقض دارد و  بحران سوریه را طولانی می‌کند در ایجاد راه‌حلی برای این بحران کمکی نمی‌کند.

آنگلا مرکل، روز چهارشنبه در کنفرانس خبری مشترک با رئیس‌جمهوری سریلانکا گفت: برای مردم در حلب و مناطق اطراف آن در شمال سوریه ایجاد «نوعی منطقه پرواز ممنوع» تا مرزهای ترکیه مطلوب خواهد بود.

ترکیه نیز بارها تاکید کرده است که خواهان ایجاد منطقه پرواز ممنوع در عمق خاک سوریه است. آنکارا مدعی است این منطقه امن می‌تواند محل اسکان 2 میلیون و 200 هزار پناهجوی سوری باشد که هم‌اکنون در خاک ترکیه پناه گرفته‌اند و همین امر موجب حفاظت بیشتر از مرزهای ترکیه خواهد شد.

ولی به عقیده کارشناسان، ترکیه سعی دارد با زمینه‌سازی برای ایجاد منطقه امن در خاک سوریه از یک سو زمینه فعالیت آزاد معارضان سوری را فراهم و از سوی دیگر عناصر تروریستی داعش را از مرزهای خود دور کند.