«عمران الزعبی» وزیر اطلاع‌رسانی سوریه در گفتگو با تلویزیون این کشور گفت که تصمیم مبارزه نظامی با تروریسم با پشتیبانی اراده ملی، و حمایت همپیمانان و دوستان تاثیرات عملی خود را با شکستهای اخیر گروههای تروریستی نشان داد.

وی افزود قبل از پایان یافتن مبارزه با تروریسم، نمی توان نتایج روند سیاسی را اجرایی کرد و هرگونه روند سیاسی برای حل بحران باید به خون شهدا وفادار باشد، این خط قرمز ما است.

الزعبی تاکید کرد که مهمترین تحولات امروز شکست تروریسم در سوریه و کل منطقه از طریق امکانات نظامی، سیاسی، امنیتی و فرهنگی و  علمی است.

وزیر اطلاع رسانی سوریه افزود که افکار عمومی جهان بویژه بعد از انفجارهای پاریس و رسیدن تروریسم به مناطق مختلف جهان در حال درک کردن حقیقت آنچه است که دولت سوریه از ابتدا مطرح کرد.

سرگردانی رژیمهای عربستان و ترکیه

الزعبی گفت رفتارهای مقامات رژیم سعودی و ترکیه و اظهارات آنها مبنی بر توسل به نیروی نظامی، تاسیس ائتلاف اسلامی، رزمایش شمال و ارسال هواپیما به ترکیه بیانگر سرگردانی و نگرانی این دو رژیم بعد از پیروزی های ارتش عربی سوریه علیه تروریسم در جبهه های مختلف است.

منطق تروریسم امنیتی ترکیه و عربستان

وی اظهار داشت: در منطق سیاسی، منشورها، قراردادها و معاهدات بین المللی سخنی از دخالت زمینی در کشورها نیامده است، اما منطق تروریسم امنیتی، نظامی، سیاسی و اقتصادی نظام ترکیه و عربستان موجب شده که آنها دست به این حماقت بزنند و ما به عنوان مردم سوریه باید از هرگونه دخالت زمینی بدون موافقت دولت سوریه جلوگیری کنیم.

الزعبی گفت نه ناتو و نه آمریکا و نه هیچ کس دیگر نمی تواند پوشش ارتکاب این حماقت را برای نظام عربستان و ترکیه فراهم کند. نظام سعودی یک نظام وابسته است و تصمیم گیرنده نیست، زیرا این نظام یکی از بندهای پروژه آمریکا در منطقه است و از این حد فراتر نمی رود.

هدف واحد ائتلاف عثمانی وهابی

وزیر اطلاع رسانی سوریه در ادامه این گفتگوی تلویزیونی افزود: ائتلاف عثمانی وهابی یک هدف واحد دارد و آن دشمنی با سوریه و ملت سوریه و تلاش برای از هم پاشیدن دولت سوریه و ضربه زدن به اتحاد ملی در این کشور است که این اتحاد مطلقا با بلندپروازی های نظام سعودی و پروژه عثمانی اردوغانی در منطقه سازگاری ندارد.

فروپاشی پروژه اردوغان از دروازه سوریه

الزعبی تاکید کرد که پیروزی هایی ارتش عربی سوریه در حومه شمالی لاذقیه و حومه شمالی حلب اردوغان را خشمگین کرده است و او خطرهای فروپاشی پروژه اش برای منطقه از دروازه سوریه را احساس کرده است و این نگرانی هنگام سرنگونی هواپیمای روسیه و کشته شدن خلبان روسی مشخص بود.

ایجاد منطقه پرواز ممنوع در سوریه نیازمند موافقت دولت است

وزیر اطلاع رسانی سوریه گفت هیچ منطقه پرواز ممنوعی بر فرار سوریه وجود ندارد، زیرا چنین منطقه‌ای نیازمند موافقت دولت سوریه است و بدون این موافقت به مثابه تجاوز است و پوشش قانونی برخورد با این تجاوز حتی در منشور سازمان ملل نیز فراهم است.

الزعبی در ادامه افزود نظام ترکیه که مرزهایش را برای هزاران تروریست باز و ورود آنها را به سوریه و تجاوز به مردم این کشور تسریع کرده است امروز به بهانه های انسانی از طریق سوء استفاده از مردم و تجمیع آنها در مرزهای خود تلاش می کند که ضرورت ایجاد منطقه حائل را توجیه کند و از این مسئله برای تحریک سیاسی و رسانه ای استفاده کند.

وی درباره موضع شورای امنیت در قبال تجاوز ترکیه به خاک سوریه گفت این بیانیه مقبول است اما کافی نیست. شورای امنیت باید تجاوزهای نظام عربستان و ترکیه به قطعنامه بین المللی 2253 و سایر قطعنامه های مربوط به مبارزه با تروریسم را بررسی کند.

معارضان ریاض برای شکست مذاکرات به ژنو آمدند

الزعبی اظهار داشت: هیئت معارضان ریاض که از سوی نظام عربستان و ترکیه تشکیل شد، برای شکست مذاکرات سوری سوری عازم ژنو شد. آنها هنگامی که جدیت دولت سوریه را احساس کردند بهانه های ضعیف و پیش شرط هایی مطرح کردند. دولت سوریه به روند سیاسی حل بحران ایمان دارد و هیچ پیش شرطی برای مذاکرات سوری سوری قائل نیست و کسی نخواهد توانست که به دستاورهای سیاسی علیه ملت سوریه دست یابد.

وزیر اطلاع رسانی سوریه گفت که دولت این کشور از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون 75 کاروان کمک رسانی به همه مناطق نیازمند اعزام کرده است.

رسیدگی به پرونده انسانی از وظایف دولت سوریه است

وی  تاکید کرد طرح پرونده انسانی به عنوان یک مسئله اصلی کاملا رد شده است، زیرا رسیدگی به این امر از مسئولیتهای دولت سوریه است و دولت سوریه به وظایف خود در این زمینه عمل می کند. از سوی دیگر، 85 درصد از کمکها از طریق پول دولت سوریه و مردم این کشور تهیه می شود و درصد کمی از سازمان ملل تامین می شود.

اقدامات دی میستورا زیر ذره بین دولت سوریه است

وزیر اطلاع رسانی سوریه گفت سخنان استفان دی میستورا فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل درباره آزمودن جدیت دولت سوریه در پرونده انسانی سخنی رسانه ای است و اساسا با دولت سوریه مطرح نشده است، هر گامی که وی انجام می دهد اساسا زیر ذره بین دولت سوریه است.

الزعبی با بیان اینکه دولت سوریه با تروریسم و گروههای تروریستی آتش بس نمی کند، از همه معارضان مسلح خواست که سلاح های خود را زمین گذاشته و خود را در چارچوب آشتی های ملی تسلیم دولت سوریه کنند.