پیشنهاد جالب دختر امام موسی صدر

 حورا صدر در «خبرآنلاین» نوشت: 40 سال پیش روز 30 بهمن 1353، پدران کلیسای کبوشیین در بیروت از امام موسی صدر دعوت کردند تا خطبه و موعظه آغاز روزه مسیحیان را که منسک شریعت مسیحی است، در این کلیسا برای مسیحیان به جا آورد. برای نخستین بار در تاریخ اسلام و مسیحیت است که مجتهد مسلمان یک منسک دینی مسیحی را اجرا می‌کند.

بگذارید اهمیت این اتفاق را از زبان خود امام صدر برای شما نقل کنم. ایشان در زمان جنگ اسفبار داخلی در لبنان در مصاحبه‌ای می‌گوید: یکی از مهم‌ترین اهداف توطئه‌ای که لبنان را درنوردید، از بین‌بردن شکل همزیستی و وحدت ملی در لبنان بود. وقتی همزیستی هدف توطئه باشد، حتما و در درجه اول نمادهای همزیستی هدف توطئه قرار می‌گیرد. گمان نمی‌کنم در لبنان کسی به اندازه من نماد و سمبل اتحاد کشور بوده باشد‌ زیرا من علاوه بر تماس‌های فرهنگی و اجتماعی و سیاسی خود با همه فرق لبنان و روابط گسترده‌ای که با آنها دارم، به جایی رسیدم که سه سال پیش در کلیسای کبوشیین خطبه موعظه روزه را خواندم‌و هیچکس در دنیا به این حد نرسیده است. درست مانند آنکه یک روحانی مسیحی خطبه نماز جمعه را بخواند. بنابراین من نماد وحدت ملی شدم و از این‌رو توطئه مرا به طور مستقیم هدف قرار داد.

امام صدر در خطبه موعظه کلیسای کبوشیین با القای این خطبه، هم دکترین خود را اعلام می‌کند و هم بدان عمل می‌کند. او در این سخنرانی می‌گوید: «برای انسان گرد آمده‌ایم؛ انسانی که ادیان برای او آمده‌اند، ‌ادیان که یکی بوده‌اند و هر کدام ظهور دیگری را بشارت می‌داده است و یکدیگر را تصدیق می‌کرده‌اند.»

آیا چنین اتفاق تاریخی‌ای افتخار مسلمانان نیست؟ افتخار مسیحیان نیست و آیا چنین اتفاق عظیمی ثمره اعتقاد به وحدت و گفت‌وگو و رفتار عملی گفت‌وگومحور نیست؟

با توجه به بحران در منطقه و آینده نگران‌کننده جهان اسلام تأکید می‌کنم که باید گفت‌وگو را تکریم کرد و در جوامع اسلامی نهادینه کرد. گفت‌وگو را باید از ایام خردسالی شروع کرد و در نظام آموزش و پرورش و تا پایان تحصیلات حوزوی و دانشگاهی ادامه داد. گفت‌وگو تفننی روشنفکرانه نیست که خاص نخبگان باشد. هر چند که جمع نخبگان نقش ویژه‌ای در نهادینه‌کردن آن دارند.

بیایید گفت‌و‌گو را تکریم کنیم و بر ممارست آن مراقبه کنیم. بیایید روزی به نام گفت‌وگو در تقویم رسمی خود ثبت کنیم تا در آن روز مانند زمان مراقبه، عملکرد یک سال خود را بررسی و ارزیابی و تصحیح کنیم. پیشنهاد می‌کنم روز 30 بهمن را، روزی که امام موسی صدر منسک آغاز روزه را در کلیسای کبوشیین القا کرد، به نام روز ملی گفت‌وگو بنامیم. نهادینه‌کردن گفت‌وگو نیاز به شعایر و سمبل‌ها و یادمان‌هایی دارد. انتخاب امام و تعیین روزی به نام روز ملی گفت‌وگو راه و شیوه مؤثری است برای نهادینه‌کردن گفت‌وگو.