در حالی که انقلاب مردمی بحرین وارد پنجمین سال خود می شود، نگاهی به سناریوهایی که آل خلیفه در مورد شناسایی گروهک های مرتبط با خارج سرهم کرده و از دستگیری اعضای آن خبر داده است، نشان می دهد که نقطه مشترک همه این سناریوهای ساختگی و بی اساس یک چیز است: ارتباط اعضای این گروهک با سپاه پاسداران ایران و حزب الله لبنان.

همراهی سران عرب خلیج فارس با نتانیاهو

مواضع برخی سران عرب خلیج فارس شبیه اظهاراتی است که «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی در مورد ایران و حزب الله به زبان می آورد.

به عبارت بهتر اشتراک منافع سران عرب خلیج فارس و نتانیاهو پیش از توافق هسته ای ایران و غرب وجود داشته و پنهانی نبود و پس از آن نیز بیش از پیش نمود یافت.

نکته قابل ملاحظه اینکه وزارت کشور بحرین از دستگیری یک گروهک مرتبط با حزب الله خبر داده و چند روز پس از آن نیز سازمان اطلاعات و امنیت داخلی اسرائیل (شاباک) از شناسایی و دستگیری یک گروهک مرتبط با حزب الله در کرانه باختری رود اردن خبر داد!

کپی برداری سران عرب از سناریوهای تکراری آل سعود

به هر حال از دهه هشتاد سناریوهایی از سوی سعودی ها طراحی و اعلام می شد که سپس سایر سران عرب در دنباله روی از این رویکرد با عربستان همگام شدند و جا پای آن گذاشتند.

این سناریوها در مورد دستگیری گروهک های مرتبط با خارج بود که نهادهای امنیتی آل سعود و آل خلیفه و نیز آل صباح به طور مداوم آنان را شناسایی می کردند و هر چند نام های مختلفی داشتند اما همگی یک هدف داشتند: تلاش برای ایجاد بی ثباتی در کشورهای عربی خلیج فارس و کودتا علیه مشروعیت نظام های حاکم آن!

این در حالی است که هیچ کارشناس مسائل خلیج فارس نمی تواند ارتباط مستحکم بحرین با نظام آل سعود را نادیده بگیرد،  این ارتباط بسیار مستحکم بوده و تا نسخه برداری از واژه ها و بیانیه های امنیتی و تصمیمات اقتصادی و نیز سیاست خارجی در قبال تمام مسائل پیش رفته است.

دنباله روی محض آل خلیفه از آل سعود پس از انقلاب مردمی بحرین

به نظر می رسد این دنباله روی بحرین از آل سعود با شعله ور شدن آتش انقلاب مردمی در بحرین علیه آل خلیفه بیش از پیش نمود یافت و پس از اینکه ملک سلمان بن عبدالعزیز بر تخت پادشاهی سعودی تکیه زده و نیز در پی حمله عربستان به یمن و سپس قطع روابط دیپلماتیک با ایران، اطاعت آل خلیفه از سعودی ها دو چندان شد.

در همین ارتباط کسانی که روند تحولات بحرین را پیگیری می کنند، شاهد شیوه تکراری در بیانیه های وزارت کشور بحرین به ویژه پس از انقلاب 14 فوریه 2011 هستند.

به عبارت بهتر تمام بیانیه های وزارت کشور بحرین در طول پنج سال اخیر مبنی بر شناسایی گروهک های مرتبط با خارج همواره دو قهرمان داشته است: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و حزب الله لبنان.

دروغ بافی تمسخر آمیز علیه حزب الله لبنان

آخرین مورد از اخبار شناسایی گروهک های وابسته به خارج که وزارت کشور بحرین از آن خبر داد مربوط به ششم نوامبر گذشته و همزمان با اقدام ریاض در قطع روابط دیپلماتیک با تهران در پی اعدام شیخ نمر باقر النمر بود.

نکته قابل ملاحظه در مورد شناسایی این گروهک این بود که اعضای آن بنابر اعلام وزارت کشور بحرین در سال 2012 عازم ضاحیه جنوبی بیروت شده و با سید حسن نصرالله دبیر کل این حزب و شیخ نعیم قاسم ملاقات داشتند.

بنابر اعلام وزارت کشور بحرین اعضای این گروهک در این دیدار از سید نصرالله و شیخ نعیم قاسم درخواست کردند که از فعالیت های «تروریستی» آنان حمایت کند در نتیجه این دو نیز 20 هزار دلار در اختیار آنان قرار دادند.

نکته مهم اینکه در این مورد، مشکل شناسایی یک گروهک ادعایی نیست بلکه سرهم کردن سناریویی است که با هر معیاری سنجیده شود، شکست خورده است.

گویی سید حسن نصرالله و معاون او هیچ کار و دغدغه ای ندارند جز اینکه با فعالان کشورهای حوزه خلیج فارس ملاقات کرده و شخصا برنامه ریزی کرده و به آنان راهکار بدهند!

دیگر اینکه بر اساس این سناریو رهبر حزبی که اسرائیل را شکست داده و در سوریه نیز وارد نبرد راهبردی علیه تروریسم شده است، معاونانی ندارد که به نیابت از او به مسائل رسیدگی کرده و کارها را انجام دهند.

ادعای مضحک وزارت کشور بحرین علیه سید حسن نصرالله

به هر حال این خبر وزارت کشور بحرین با تمسخر بی نظیری روبه رو شد و آمریکایی ها نیز در نامه نگاری های دیپلماتیک خود در سال 2008 که پایگاه ویکی لیکس در مارس 2011 آن را فاش کرد، نیز به تمسخر آمیز بودن این اخبار اشاره کردند.

یکی از این اسناد  و نامه نگاری های آمریکا به منامه مربوط به نشست ملک حمد با ژنرال دیوید پترائوس فرمانده وقت نیروهای آمریکایی در خاورمیانه است که در آن در اشاره به ادعاهای حمد مبنی بر حمایت ایران و حزب الله و سوریه از گروهک های بحرینی  برای سرنگونی نظام حاکم از واژه «نظریه» استفاده شده است.

حتی حمد نیز در این دیدار در حضور پترائوس اعتراف کرد که دلیلی برای این ادعاها در اختیار  ندارد.

سریال طولانی شناسایی گروهک‌های مرتبط با خارج

به هر حال هیچ کس شک ندارد که «سریال» طولانی و چند قسمتی اخبار مربوط به شناسایی این گروهک ها برای مردم بحرین نیز قابل قبول نبوده و باور کردنی نیست و هدف از انتشار این اخبار کاملا رویکرد سیاسی دارد و پیش از اینکه مخاطب داخلی داشته باشد، اهداف خارجی دارد.

قوت گرفتن رویکردهای طایفه ای و مذهبی  سران عرب خلیج فارس

به طور کلی منطقه خلیج فارس پس از شدت گرفتن بحران در سوریه و حمله عربستان به یمن به سمت بسیج هرچه بیشتر رویکردها و اهداف طایفه ای و مذهبی پیش می رود و در این میان طبیعی است که نظام آل خلیفه با برادران عرب خود در خلیج فارس و به عبارت بهتر سعودی ها همراه شوند آن هم در حالی که عربستان همواره در برخورد با بحرین با آن به  عنوان یک استان سعودی تعامل داشته است.

رویکرد مسالمت آمیز انقلاب مردمی بحرین

در مقابل این جهت گیری‌های طایفه و مذهبی، بحرینی ها در طول پنج سال از عمر انقلاب خود ثابت کردند که تکاپوی آنان مسالمت آمیز بوده است.

به عبارت دیگر چنانچه انقلابیون بحرین در صدد برمی آمدند با توسل به خشونت خواسته های خود را تحقق بخشند، روند حوادث این کشور تغییر می‌کرد و سمت و سوی دیگری به خود می گرفت.

نکته‌ای که نباید از آن غافل شد اینکه مسالمت آمیز بودن تکاپوی انقلابی مردم بحرین در حالی است که آل خلیفه در برخورد با تظاهرات مردمی در خیابان ها به سرکوب و وحشیگری متوسل شده اند و این چیزی است که نیازی به اثبات ندارد.

شناسایی بیش از 30 گروهک با اتهام‌های کاملا مشابه

بحرینی ها در شمارش بیانیه های وزارت کشور از پنج دهه پیش تاکنون اعلام کردند که از آن زمان  از شناسایی حدود 30 گروهک و دستگیری اعضای آن خبر داده شده است که معروف ترین آن «گروهک رهبران اتحاد ملی» شامل شیعیان و اهل تسنن در سال 1956 بود آن هم در حالی که از آن لحظه تاکنون اتهام های وارده به اعضای این گروهک‌ها به میزان زیادی شبیه هم است.

تلاش سران عرب برای اتهام زنی علیه حزب الله

از سوی دیگر بحرینی‌ها از یاد نمی برند که از سید حسن نصرالله به دلیل مواضع او در قبال انقلاب مسلامت آمیز آنان تشکر کنند زیرا وی از همان روز نخست که آتش این انقلاب شعله ور شد از آن استقبال کرده و به آنان کمک کرد اما در عین حال معتقدند که پیروزی های حزب الله بر اسرائیل موجب شده است اعضای آن در تیررس اتهامات متعدد قرار بگیرند و این موضوعی است که نظام های عربی حاکم در خلیج فارس در تلاش هستند با رویکرد خصمانه علیه مقاومت آن را قوت بخشند.