جان کری: امکان برقراری آتش‌بس در سوریه وجود دارد

 «جان کری» وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که کسی نمی‌تواند در جنگ سوریه پیروز باشد.

شبکه خبری «العربیه» به نقل از کری گزارش داد که در سایه بمباران نیروهای دولتی سوریه نمی‌توان کمک‌های بشردوستانه را به دست افراد غیر نظامی رساند.

وی با این ادعا که دولت سوریه مسئول بحران آوارگان است خبر داد که «ائتلاف» به رهبری آمریکا قصد دارد در مصاف با داعش، جنگ را به سود خود به پایان رساند.

وزیر خارجه آمریکا ضمن طرح مجدد ادعاهای روند انتقال سیاسی در سوریه اعلام کرد که طی ساعات آتی می‌تواند در سوریه آتش‌بس برقرار شود.

جان کری با اشاره به لزوم آغاز روند سیاسی در سوریه بار دیگر مدعی شد که با حضور «بشار اسد» هیچ راه حلی در سوریه وجود ندارد.

وی همچنین تأکید کرد که به زودی «باراک اوباما» و «ولادیمیر پوتین» رؤسای جمهوری آمریکا و روسیه برای تکمیل توافق آتش‌بس با یکدیگر مذاکره خواهد کرد.

در همین راستا، نمایندگان روسیه و آمریکا چند روز پیش در ژنو با یکدیگر دیدار کردند و آنطور که روس‌ها بعداً گزارش دادند، طرفین با هم در خصوص آتش‌بس در سوریه و همکاری مشترک نظامی در این کشور، با یکدیگر مذاکره کردند.

«جان کری» و «سرگئی لاوروف» وزرای خارجه دو کشور نیز با یکدیگر تلفنی مکالمه داشتند و برخی از منابع خبری به نقل از مقامات دولتی سوریه اعلام کردند که دو طرف نتوانسته‌اند بر سر مکانیسم اعمال آتش‌بس در سوریه به توافق برسند.

غربی‌ها، ترکیه و اعراب حاشیه جنوبی خلیج‌فارس اصرار دارند که توقف حملات هوایی روسیه به تروریست‌ها، به عنوان پیش‌‌شرط مذاکرات صلح پذیرفته شود؛ حملاتی که در شاهرگ حیاتی تروریست‌ها یعنی حلب، به مرحله‌ای سرنوشت‌ساز رسیده است؛ روسیه قبول نمی‌کند.