"سرهنگ هشام جابر" کارشناس مسائل استراتژیک لبنان به تشریح اقدام اخیر عربستان در قطع کمک‌های مالی به ارتش و نیروهای امنیتی لبنان پرداخت.

وی در این مصاحبه گفت: این اقدام سعودی‌ها دلایل متعددی داشته است که یک از دلایل آن، همان بهانه‌هایی است که سعودی‌ها به علت آن کمک‌های مالی به لبنان را قطع کردند اما این موضوع دلایل پنهانی دیگری نیز دارد که سعودی‌ها آن را ابراز نکردند.

عربستان با بحران مالی مواجه است

این کارشناس مسائل استراتژیک لبنان گفت: نخست آنها اعلام کردند که دولت لبنان و شخص وزیر امور خارجه لبنان هم موضع با سعودی‌ها نبوده و مواضعی در مقابل عربستان اتخاذ کرده‌اند و همچنین اعلام کرده که همواره از سوی برخی رسانه‌ها و شخصیت‌ها لبنانی  به خصوص در مورد حزب‌الله و سخنرانی‌های سید حسن نصرالله مورد هجوم قرار می‌گیرند. اما من معتقدم که این دلایل تنها بهانه‌های ظاهری بوده و دلایل متعدد دیگری در این باره وجود دارد. نخست، این کمک مالی در زمان پادشاهی ملک عبدالله اتخاذ شد و پس از مرگ وی شاهد تغییرات متعددی در سیاست‌های عربستان هستیم.

دوم، عربستان هم اکنون با کسری بودجه مواجه است که این موضوع به دلیل کاهش قیمت نفت و غرق شدن این کشور در جنگ با یمن است و همچنین سعودی‌ها در بهره‌برداری سیاسی و نظامی خود در سوریه و عراق شکست خوردند و این کشور در یمن با خسارت‌های شدیدی مواجه گردید.

اختلاف و دودستگی در داخل خاندان حاکم عربستان

هشام جابر اضافه کرد: همچنین در داخل خاندان حاکم نیز اختلافاتی وجود دارد و در هم اکنون در خاندان حاکم دو جریان وجود دارد. همچنین همانطور که از فرانسوی‌ها مطلع شدیم آنها برای اجرایی شدن این قرارداد پیش شرط‌هایی گذاشته بودند و نمی‌خواستند که در این قرارداد هیچگونه شرکت واسطه‌ای قرار داشته باشد. من معتقدم که تمامی این دلایل بر این تصمیم عربستان تاثیر گذار بوده است و اتخاذ این تصمیم از سوی سعودی‌ها دور از انتظار نبوده و شگفت زده نشدیم.

عوامل قطع کمک مالی سعودی‌ها به ارتش لبنان

وی افزود: همچنین این روزها برخی رسانه‌ها این موضوع را مطرح کرده‌اند که لبنان یک شاهزاده سعودی را به اتهام تجارت مواد مخدر بازداشت کرده و سعودی‌ها برای آزادی وی بسیار فشار آوردند اما این موضوع حاصل نشد و عربستان حزب‌الله لبنان را مسئول عدم آزادی این شاهزاده سعودی می‌داند و همه این عوامل در اتخاذ این تصمیم از سوی سعودی‌ها تاثیر گذار بوده است.

همچنین ما درباره قراداد تسلیحاتی 3 میلیارد دلاری صحبت می‌کنیم و سعد حریری درباره کمک مالی 1 میلیاردی به ارتش لبنان صحبت کرده بود که طی یک سال و نیم گذشته این کمک به ارتش لبنان نرسیده است.

پذیرش کمک‌های مشروط برای لبنان ننگ و عار است

این کارشناس مسائل استراتژیک لبنان درباره موضع برخی از مقامات لبنانی درباره لزوم بازگشت به عربستان و فراهم کردن شرایط مورد نظر آنها برای عدم فاصله گرفتن از لبنان گفت: مایه تاسف است که برخی از مقامات لبنانی به جای آنکه از سعودی‌ها بخواهند که به تعهدات خود پایبند باشند، به حزب الله لبنان حمله کردند. من معتقدم که برای لبنان ننگ و عار است که چنین کمک‌های مشروطی را بپذیرد این در حالی است که ایران به لبنان پیشنهاد کمک‌های تسلیحاتی کرده بود. من معتقدم که لبنانی‌ها در این شرایط باید موضع واحدی اتخاذ کرده تا بتوانند با چالش‌هایی که این کشور را تهدید می‌کند مقابله کنند.