افزایش 279 درصدی خرید سلاح عربستان

 ویلیام هارتونگ کارشناس مرکز سیاست بین الملل (CIP) در مقاله خود در سایت "لوبلاگ" آورده است: صادرات اسلحه به عربستان بین سال های 2011 و 2015 میلادی حدود 279 درصد افزایش یافته است که بیش از سه چهارم این سلاح ها، از آمریکا و انگلیس خریداری شده است .

مسئولان سعودی معمولاً پیشتر برای حفظ تاج و تخت و تضمین حمایت واشنگتن از حکومت ریاض قراردادهای تسلیحاتی سنگین با آمریکا امضا می کردند ولی اکنون چنین قراردادهایی را برای استفاده از سلاح های وارداتی در جنگ های خود خصوصاً جنگ یمن امضاء می کنند.

ائتلافی که یمن را بمباران می کند و تاکنون هزاران شهروند عادی را به قتل رسانده و هر چیزی را حتی بیمارستان ها، بازارها و سیستم های آبرسانی را تخریب می کند، توسط عربستان تشکیل شده است. این کشور نقش اساسی را در ائتلاف خود ایفا می کند. گذشته از بمباران ها، محاصره دریایی یمن باعث بروز فاجعه انسانی در این کشور شده است؛ به نحوی که دو سازمان عفو بین الملل و دیده بان حقوق بشر اعلام کرده اند که حملات هوایی ائتلاف سعودی به مناطق مسکونی با بمب های خوشه ایِ ساخت آمریکا در سطح جنایت جنگی می باشد.

عربستان مدعی است که برای جلوگیری از گسترش نفوذ ایران در یمن تجاوزش را آغاز کرده است ولی این ادعا ضعیف است. نقش تهران در یمن در مقایسه با فعالیت نظامی سعودیها در این کشور بسیار اندک است.

این درحالی است که جنگ یمن زمینه را برای گسترشِ بیش از پیش فعالیت و نفوذ القاعده و داعش در این کشور فراهم کرده است .

آمریکا تاکنون ادعا می کرد که فروش اسلحه به عربستان برای حفظ امنیت و آرامش منطقه خاورمیانه است ولی جنگ یمن دروغ بودن این ادعا را ثابت کرد. دولت باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا طرف های متخاصم بحران یمن را به خویشتنداری فرامی خواند ولی حمایت های تسلیحاتی و لجستیکی آمریکا از عربستان نقش مهمی را در حمله به یمن ایفاء می کند.

گزارش مؤسسه " دیده بان کمک های امنیتی (SAM) " حاکیست که صادرات اسلحه به عربستان در دوران باراک اوباما در مقایسه با دوران ریاست جمهوری جرج بوش 96 درصد افزایش یافته است و بیش از 2 هزار و 500 سعودی در سال 2014 در آمریکا دوره های آموزش نظامی را گذراندند.

پارلمان اروپا از اتحادیه اروپا خواسته است تا از فروش اسلحه به عربستان به علت استفاده از این اسلحه در یمن خودداری کند.

درسایه این وضعیت، عقل و انصاف حکم می کند که آمریکا و متحدان اروپایی اش به نتایج فجیع حمایت های خود از عربستان اذعان کنند. گام بعدی باید توقف صادرات اسلحه به عربستان باشد زیرا هر چه زوتر صادرات اسلحه به عربستان متوقف شود، امنیت و آرامش زودتر به منطقه خاورمیانه بازخواهد گشت.