روزنامه «پییپل» نشریه حزب کمونیست چین در گزارشی نوشت: ارتش چین توانایی شناسایی جنگنده‌های پنهان کار «اف-22 » را دارد.

یک کارشناسان نظامی چین در گفت‌و‌گو با شبکه «سی سی تی وی» این کشور تاکید کرده که سامانه‌های راداری چین اینک می‌توانند جنگنده‌های اف 22- رپتور را رهگیری نمایند.

برخی منابع خبری غربی چندی قبل از پرواز اجسام ناشناسی که احتمالا اف 22 بودند در حوالی دریای چین جنوبی نزدیک  منطقه شناسایی دفاع هوایی موسوم به(ADIZ) در صبح دهم فوریه خبر داده بودند و بعد از شناسایی آن‌ها از سوی سامانه‌های راداری چین، جنگنده‌های این کشور برای پیگیری ماجرا به پرواز درآمدند.

«ین ژئو» کارشناس نظامی چین نیز در گفت‌و‌گو با رسانه «ایشیا تودی» اعلام کرد که اگر این اشیا پرنده جنگنده‌های اف -22 رپتور بودند، فرصتی خوبی برای تمرین قابلیت نظامی چین  برای شناسایی ، رهگیری این جنگنده‌های پنهان کار ایجاد شده است.

پرسنل راداری ارتش چین

روزنامه پییپل در ادامه این گزارش با طرح سئوالی مبنی بر این‌که آیا ارتش چین توانایی یافتن و شناسایی جنگنده‌های رادار گریز را دارند، نوشت: کارشناسان چینی می‌گویند سامانه راداری آرایه چین  « Chinese Phased Array Radar » قادر به انجام این وظیفه است .

و اما در توصیف این جنگنده فوق پیشرفته آمده است: اف -22 رپتور جنگنده نسل است و آمریکا تنها کشوری است که این جنگنده پنهان کار دو موتوره و تک‌ سرنشینه را در اختیار دارد. اف-22 در وهله نخست جنگنده برتری تاکتیکی است اما دارای قابلیت‌های دیگر برای ماموریت‌ به اهداف زمینی و جنگال (جنگ الکتریکی) است و سازندگان این جنگنده مدعی‌اند اف-22 پنهان‌کارترین جنگنده جهان است.

اف- 22 در حال برخاست

ین  ژئو ، کارشناس چینی در ادامه توضیحات خود افزود که اف 22 به طور کامل پنهان کار نیست و امواج راداری قادر به شناسایی این جنگنده هستند. بنابراین رادارهای نزدیک دریای چین جنوبی می‌توانند اف 22 را شناسایی کنند.

 و اما وبگاه تخصصی آمریکا در امور نظامی به دنبال ادعای مقام‌های نظامی چین به تحلیل در این زمینه پرداختند و برخی آن‌ها به طور ضمنی بر توانایی راداری چین صحه گذاشته و عنوان داشتند: اف -22 جنگنده‌ای رادار گریز صرف نیست و این جنگنده اگر باک‌های اضافی برای حمل سوخت جهت انجام عملیات در سطح پایین را حمل کند ، دیگر ساز و کارش رادار گریز نخواهد بود.

بر اساس این گزارش، رادارهای آرایه‌ای با امواج و بسامدهای پایین چون باند «اس» و «ال» تقریبا قادر به شناسایی و رهگیری جنگنده‌های تاکتیکی پنهان کار هستند و در این میان تنها بمب افکن «بی- 2 اسپریت» یا "B-2 Spirit" به خاطر برخی ویژگی‌هایش می‌تواند بدون رهگیری از سوی رادارهای با بسامد پایین پرواز کند در حالی‌که اف -35 و اف- 22 این طور نیستند.

اف-22 با توجه به حساسیت فن‌آوری آن به هیچ کشور دیگری فروخته نشده و درخواست‌های ژاپن، استرالیا و برخی دیگر برای خرید آن رد شده ‌است. این هواپیما اولین تجربه جنگی خود را در سال 2014 در جریان حمله علیه نیروهای داعش در عراق و سوریه به دست آورد. از اف-22 در این حملات برای شلیک بمب‌های 1000پوندی هدایت جی‌پی‌اس به مواضع داعش در نزدیکی سد «تشرین» استفاده شد اما ماموریت اصلی این هواپیما استفاده از سامانه اویونیک پیشرفته‌اش برای ماموریت‌های جاسوسی، پایش ، مراقبت و شناسایی است.