ریاض در پرتگاه کمبود بودجه

 وبسایت بیزینس اینسایدر در گزارشی نوشت: اوایل امسال، محمد بن نایف بن عبد العزیز، ولیعهد عربستان سعودی اعلام کرد این کشور قصد دارد عرضه اولیه سهام شرکت ملی نفت "سعودی آرامکو" را آغاز کند.

 

"خالد الفلاح،" مدیر عامل شرکت سعودی آرامکو در این خصوص گفت: عرضه اولیه سهام این شرکت، ذخایر نفتی عربستان را که بالغ بر 268 میلیارد بشکه است، شامل نمی شود. 

 

به نوشته بیزینس اینسایدر، اظهارات عربستان سعودی در خصوص واگذاری سهام آرامکو مبهم و نامشخص است؛ اما نکته حائز اهمیت مطرح کردن پیشنهاد آن است. آرامکو با ارزش ترین شرکت نفتی جهان است و ولیعهد عربستان از عواقب فروش آن به کلی آگاه است. همه این مسائل نشان می دهد کاهش بهای نفت، رژیم آل سعود را در چه وضعی قرار داده است. 

 

1.    عربستان تنها 3 تا 5 سال دیگر ذخایر مالی دارد

 

یک دلیل اصلی که عربستان سعودی به فروش سهام شرکت آرامکو روی آورده نیاز کشور به پول است. مؤسسه پول عربستان سعودی اعلام کرد این کشور با کسری تولید ناخالص داخلی 21.6 درصد در سال 2015 روبرو شد که امید است بتواند آن را در سال 2016 به 13 درصد کاهش دهد؛ اما صندوق بین المللی پول در سال جاری میلادی برای عربستان کسری بودجه 20 درصدی پیشنهاد کرده است. این کشور در سالهای گذشته حدود 100 میلیارد دلار از ذخایر خود را مصرف کرده است. همین کسری بودجه نیز 100 میلیارد دلار از ذخایر آنها را کاهش می دهد. در حال حاضر ذخایر عربستان حدود 650 میلیارد دلار برآورد شده است. پیش بینی بانک مرکزی آمریکا از وضع عربستان این گونه است: حتی با کاهش 25 درصدی بودجه، عربستان تنها 3 تا 5 سال آینده ذخایر مالی دارد. حتی برخی از بانکها کاهش بهای نفت را به 20 دلار پیش بینی کرده اند.

 

2.    عربستان برای متحد کردن دنیای عرب به پول نیاز دارد

 

عربستان سعودی تاکنون مبالغ زیادی برای متحد کرد ن دنیای عرب صرف کرده است. این کشور در حال حاضر با دو چالش مواجه است: ایران و گروه تروریستی داعش. 

 

در این گزارش آمده است: عربستان خود را دشمن ایران می داند. بنابراین این دو کشور جنگ هایی نیابتی در منطقه به راه انداخته اند. عربستان همچنین به کشورهای عرب که با بحران اقتصادی دست و پنجه نرم می کنند، کمک می کند. این کشورها شامل بحرین، اردن، مراکش و مصر است. گسترش گروه تروریستی داعش نیز از جمله دیگر چالش های عربستان است. داعش بخشهای زیادی از عراق و سوریه را به کنترل خود در آورده است. به این ترتیب، عربستان مقادیر زیادی از دارایی خود را صرف تجهیز معارضان سوری می کند که به اصطلاح با گروه تروریستی داعش مبارزه کنند.

 

3.    عربستان با چالش های جدی داخلی مواجه است

 

پایه و اساس نظام اجتماعی عربستان، توانایی دولت برای حفظ شبکه ای امن در جامعه است. 70 درصد از جمعیت عربستان را جوانان زیر 30 سال تشکیل می دهند. 

 

در این گزارش با اشاره به سیاست‌های نژادپرستانه آل سعود آمده است: دولت برای خرید مواد غدایی، نفت و خدمات اجتماعی و آموزشی، یارانه به جامعه سنی پرداخت می کند. گفته می شود عربستان همچنین خدمات بهداشتی رایگان و خدمات دیگری نیز در اختیار مردم قرار می دهد. حدود 2 درصد از جمعیت عربستان رااقلیت شیعه تشکیل می دهند و عربستان باید این گروه را نیز مدیریت کند.