عربستان حق ندارد درباره مبارزه با تروریسم سخن بگوید

دکتر "محمد طی" استاد دانشگاه بیروت در مصاحبه با خبرنگار بین الملل درباره اقدامات اخیر عربستان در تشدید دشمنی‌ها علیه لبنان پرداخت و گفت: عربستان در رابطه‌اش با کشورهای خارجی به دنبال سیطره بر کشورهای عربی و اسلامی از طریق ثروتی که دارد بوده و هیچ اهرمی به جز این موضوع برای پیشبرد اقداماتش ندارد این در حالی است که در قبال دولت‌های بزرگ جهانی، سعودی‌ها سیاست‌های خود را بر اساس خواسته‌های این قدرت‌ها نظیر آمریکا و انگلیس تنظیم می‌کند.

عربستان هنوز موازنه قوا در لبنان را درک نکرده است

وی افزود: عربستان به دنبال گستراندن سیطره خود بر لبنان با این بهانه است که در این کشور از مدت‌ها پیش نفوذ و حضور داشته است. برخی در لبنان هستند که عربستان را تایید می‌کنند اما این افراد نماینده ملت لبنان نیستند و نمی‌توانند سیاست سیطره سعودی‌ها بر لبنان را گسترش دهند. آنها و سعودی‌ها متوهم هستند و موازنه قوا در لبنان را هنوز درک نکرده‌اند و هنوز این موضوع را نفهمیده‌اند که ملت لبنان همچنان به عزت و کرامت و استقلال خود پایبند است. آنها تنها روابطی را که بر اساس تابع و متبوع است درک می‌کنند. عربستان به دنبال خرید دولت‌ها و ملت‌ها در راستای منافع خود است و این اقدام را تنها در برخی کشورهای عقب مانده می‌تواند به انجام برساند.

تروریسم از عربستان سرچشمه گرفته است

این استاد دانشگاه بیروت در پاسخ به سوال دیگری در این باره که چرا سعودی‌ها حزب‌الله را گروه تروریستی توصیف کرده و از این اقدام چه اهدافی را دنبال می‌کنند، گفت: تروریسم از عربستان سرچشمه گرفته و تروریسم از اندیشه های "محمد بن عبدالوهاب" سرچشمه گرفته است. پیش از محمد بن عبدالوهاب، عربستان به صورت قبیله‌ای بود و همانند زمان جاهلیت با یکدیگر به جنگ و مبارزه می‌پرداختند و محمد بن عبدالوهاب آمد و اعلام کرد که این جنگ‌ها و مبارزات را تحت پرچم شریعت و با نام اسلام انجام دهید. این موضوع همچنان ادامه پیدا کرد و از سال 1748 تا 1932 این جریان همچنان ادامه داشت و تلاش کردند که با این اندیشه به مبارزه با تمامی کشورهای اسلامی بپردازند.

تروریست‌ها فارغ‌التحصیلان مدرسه سعودی‌ها در سرتاسر جهان هستند

وی اضافه کرد: تروریسم امروز از اندیشه سعودی‌ها تغذیه می‌شود. تروریست‌ها فارغ التحصیلان مدرسه‌ سعودی‌ها در سرتاسر جهان چه در جهان اسلام و چه در خارج از جهان اسلام هستند و امروز حتی آمریکا در حال فشار آوردن به سعودی‌ها برای تغییر مواد آموزشی در مدارس و دانشگاه‌های وابسته به خود است. تروریست‌هایی که امروز در منطقه خاورمیانه گسترش یافته‌اند در مدارس سعودی‌ها پرورش یافته‌اند.

عربستان با تروریست توصیف کردن حزب‌الله در جبهه صهیونیست‌ها و آمریکا قرار گرفت

محمد طی گفت: نکته دوم آن است که اگر رژیم صهونیستی حزب‌الله را به عنوان گروه تروریستی توصیف می‌کرد و اگر دولت آمریکا حزب‌الله را تروریستی معرفی می‌کرد هم اکنون سعودی‌ها با اعلام این موضع نشان دادند که با صهیونیست‌ها و آمریکا در یک خط قرار گرفته‌اند این در حالی است که عربستان حق ندارد در زمینه تروریسم صحبت کند چون خود آنها اصل و منبع تروریسم هستند.