پشت‌پرده «تروریستی خواندن حزب‌الله» توسط عربستان

 عربستان سعودی در کمتر از دو هفته از لغو وعده کمک مالی چند میلیارد دلاری به ارتش لبنان و درخواست از شهروندان خود برای عدم مسافرت به بیروت، این بار شورای همکاری را واداشت تا «حزب الله» لبنان را به همراه همه مسئولان و نیروهای آن در لیست گروه‌های تروریستی قرار بدهد.

وبگاه خبری «رأی الیوم» با مقدمه فوق به بررسی چرایی این اقدام عجیب سعودی‌ها می‌پردازد و می‌نویسد، عربستان سعودی این بار مطابق معمول با نام همه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس این تصمیم را اتخاذ کرد تا تلویحا نشان دهد که این تصمیم فردی نبوده است، بلکه 6 کشور آن را اتخاذ کرده‌ و هیچ یک از آنها هیچ اعتراضی به این مسئله نداشته‌اند؛ هر چند که این تصمیم در نشست سران این کشورها اتخاذ نشده است.

به گزارش این وبگاه، «عبد اللطیف الزیانی» دبیر کل شورای همکاری مدعی شد که پس از «تداوم اقدامات خصمانه» نیروهای حزب الله برای «جذب جوانان کشورهای شورای همکاری به منظور اقدامات تروریستی، قاچاق سلاح، مواد مخدر، فتنه‌افروزی و تحریک برای هرج و مرج و خشونت» این تصمیم اتخاذ شده است. وی همچنین ادعا کرد که «این اقدامات حزب [الله] در سوریه، یمن و عراق با ارزش‌ها، اصول، اخلاق و قوانین بین‌الملل منافات دارد و تهدیدی برای امنیت ملی [کشورهای] عربی است».

بنا بر این گزارش، بعید نیست که بازداشت «عبد المحسن بن ولید بن عبد المحسن» شاهزاده سعودی در بیروت به خاطر قاچاق قرص‌های مخدر «کبتاگون» به دستور حزب الله و حمله رسانه‌ای «سید حسن نصرالله» به عربستان سعودی علت اتخاذ این تصمیم توسط سعودیها باشد. نصرالله در تازه‌ترین سخنرانی خود گفته بود که «ریاض» همچنان مدارس، مساجد و بیمارستان‌ها را در یمن بمباران می‌کند و حزب الله نمی‌تواند در قبال این جنایات سعودی‌ها ساکت بماند.  

رأی الیوم در ادامه گزارش خود می نویسد، عربستان به هر انتقادی از خود و سیاست‌هایش شدیدا حساسیت نشان می‌دهد؛ زیرا خود را از هر انتقادی مبرا می‌داند. علاوه بر این، حمله نصرالله به سعودی‌ها درست زمانی صورت گرفت که ریاض جنگ فرقه‌گرایی را علیه جمهوری اسلامی ایران و همپیمانانش در عراق، لبنان و یمن ادامه می‌دهد.

همچنین عربستان در این برهه در جنگ علیه یمن شکستهای بسیاری را متحمل شده؛ زیرا طی این مدت نتوانسته است اهداف خود را محقق کند. مجامع بین‌الملل نیز این کشور را به جنایت جنگی متهم می‌کنند و پارلمان اروپا نیز قطعنامه‌ای را تصویب کرد که به موجب آن دیگر این کشور به سلاح مجهز نمی‌شود.

به گزارش این وبگاه، احتمالا عربستان سعودی تصمیم خواهد گرفت که همه لبنانی‌ها و شیعیان را از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس اخراج کند؛ کسانی که تعداد آنها صدها هزار نفر است و پس از آن حزب الله را مسئول این اقدام معرفی کنند.

بنا بر این گزارش، عربستان سعودی با جنایتکار جلوه دادن حزب الله و اتهام آن به تروریسم، از کشورهای عضو اتحادیه اروپا پیشی؛ چرا که این کشورها برای گنجاندن حزب الله در لیست تروریسم به فشارهای اسرائیل و آمریکا تن ندادند و فقط این اتهام را به شاخه نظامی آن وارد کردند.

رأی الیوم با بیان اینکه بسیاری در میان کشورهای عربی بر سر مداخله نظامی حزب الله اختلاف نظر دارند، تأکید دارد، این اختلاف نظرها نباید دستاوردهای بزرگی را تحت الشعاع قرار داهد که این حزب در مقاومت سرسختانه در برابر تجاوزگری اسرائیل، اجبار آن به عقب‌نشینی از لبنان، شکست ارتش اسرائیل در جنگ 2006 و پرتاب هزاران موشک به عمق اسرائیل محقق کرده است. گذشته از این، نباید حمایت گسترده نظامی، عملیاتی و آموزشی حزب الله از مقاومت فلسطین در نوار غزه را از یاد برد؛ حمایتی که به ایستادگی و پیروزی این مقاومت منجر شد و 4 میلیون اسرائیلی را به پناهگاههایشان فرستاد.

به گزارش این وبگاه، انتقاد عربستان از مداخله حزب الله در سوریه، عراق و یمن حق این کشور است ولی اگر این مسئله را با مداخله سعودی‌ها در این کشورها و صرف میلیاردها دلار و ارسال دهها هزار تن سلاح به معارضان و جنگ مستقیم این کشور در یمن مقایسه کنیم بسیار ناچیز خواهد بود.

رأی الیوم افزود: عربستان صدها جنگنده را برای بمباران، مدارس، بازار، مراسم عروسی و بیمارستان‌های یمن اعزام کرده است که تا کنون به کشته شدن بیش از ده هزار یمنی و زخمی شدن 30 هزار نفر از مردم این کشور منجر شده است. این در حالی است که گسترش دایره دشمنان بدون دقت به شرایط همپیمانان و توانمندی‌ها و منافع آنان چه بسا تأثیر منفی و معکوسی برای آنان و سعودی‌ها خواهد داشت.

روز گذشته شورای همکاری خلیج فارس در بیانیه‌ای اعلام کرد که حزب‌الله لبنان را در لیست گروه‌های تروریستی قرار داده و این جنبش را در همه سطوح سیاسی و نظامی‌اش تروریست می‌داند.

عربستان سال 2014 حزب‌الله را در لیست گروه‌های تروریستی قرار داده بود که در آن زمان، بحرین و امارات از این کار تبعیت کرده و همین اقدام مشابه را انجام داده بودند.