"کوه نورِ قرآن" کریم، کوهی در منطقه بلوچستان در غرب پاکستان و نزدیک به مرز افغانستان است. نام سازمان خیریه نیز از همین کوه گرفته شده است.

کوه نورِ قرآن کریم نام خود را به خاطر نگهداری میلیون ها نسخه آسیب دیده قرآن کریم که ترمیم شده و در داخل تونل هایی در دل همین کوه نگهداری می شوند، گرفته است. این تونل ها را که داوطلبان مسلمان با دستان خود در دل کوه نورِ قرآن کریم احداث کرده و توسعه داده اند، حدود پنج کیلومتر طول دارد.

حاج مظفر علی مسئول طرح کوه نورِ قرآن کریم می گوید: دست کم پنج میلیون کسیه مملو از قرآن های قدیمی در این تونل ها نگهداری می شوند اما صدها کیسه نیز روی تپه ها قرار داده شده است و مسئولان به شدت در تلاش برای تامین محلی برای نگهداری آنها هستند.

داوطلبان اکثر روز را به ترمیم این قرآنها و مجلد کردن برخی از آنها می پردازند. شاید به این خاطر مجبور شوند که گاهی اوقات برخی از صفحات آسیب دیده را با صفحات بهتری تعویض کنند. در این صورت، به منظور احترام به آیه های نگاشته شده روی این اوراق آسیب دیده، باید این اوراق را در قالب کسیه های بزرگ، در تونل ها نگهداری کنند.

این نسخ قرآن کریم از سراسر پاکستان و برخی نیز از ایران، سوریه و ترکیه جمع آوری شده است و پرسنل این جمیعت بعد از ترمیم قرآن های کریم، آنها را بدون دریافت هرگونه مبلغی به مسلمانان تقدیم می کنند.

گاهی نیز توزیع نسخ قرآن کریم در همین کوه که مسلمانان برای آگاهی از خدمت رسانی جمیعت یاد شده از آن بازدید می کنند، صورت می گیرد. نسخ قرآن کریم چه بسا به مدارس منطقه و مناطق کوهستانی دور دست فرستاده می شود.

کوه نورِ قرآن کریم به مکانی برای بازدید مسلمانان مشتاق تبدیل شده است تا از نزدیک نسخ قدیمی قرآن کریم را که عمر برخی از آنها به ششصد سال بازمی گردد، مشاهده کنند.

فیلم