عادل جبیر: بند اصلی توافق عربستان- فرانسه، سوریه بدون اسد است

 عادل جبیر، وزیر امور خارجه عربستان، پس از نتایجی که از سفر ولیعهد عربستان به فرانسه حاصل شد، بند اصلی توافق ریاض و عربستان را سوریه بدون اسد دانست. 

 

محمد بن نایف، ولیعهد عربستان، روزجمعه با رئیس جمهور، نخست وزیر و تعدادی از وزرای فرانسه در پاریس دیدار کرد. در میان این وزرا، وزیر دفاع و وزیر امورخارجه فرانسه نیز حضور داشتند. 

 

جبیر افزود: «سفر ولیعهد به فرانسه موفقیت آمیز بوده و طرفین سعودی و فرانسوی در مورد حل بسیاری از مسائل خاورمیانه توافق کرده‌اند.» وی ادامه داد: در این دیدار در مورد مسائل بسیاری همچون پرونده سوریه و عراق، دخالتهای ایران در امور منطقه، مسائل لیبی و یمن و مقابله با تروریسم توافق شده است.»

 

جبیر در یک بیانیه مطبوعاتی اظهار داشت: «از ابتدای مارس ۲۰۱۱ مواضع عربستان و فرانسه در برابر سوریه و حمایت از معارضان سوری همسو و مکمل یکدیگر است.»

 

وزیر خارجه عربستان سعودی، در ادامه افزود مواضع مشترک طرفین عربستانی و سوری بر ادامه آتش بس در سوریه تاکید دارد و هر دو طرف مطابق با اصول ژنو ۲، خواهان از سرگیری اقدامات سیاسی برای انتقال قدرت در سوریه هستند. وی مدعی شد که بشار اسد هیچ آینده‌ای در سوریه ندارد.