به رغم سرمایه‌گذاری میلیارد دلاری آمریکا برای ریشه‌کنی کشت خشخاش در افغانستان، این کشور همچنان بزرگترین تولیدکننده تریاک جهان به شمار می‌رود. این در حالی است که بخش اعظم درآمد حاصل از فروش این ماده مخدر، به جیب طالبان می‌رود و صرف تأمین هزینه‌های این گروه تروریستی می‌شود.

 

گرچه سال گذشته به دلیل یک آفت قارچی برداشت این محصول 19 درصد کاهش یافت، کشاورزان امیدوارند ماه آینده محصول فراوانی به دست بیاورند.

 

«محمود نورزای،» یکی از فرمانده‌های پلیس ولایت هلمند افغانستان، در همین خصوص گفت: بسیاری از کشاورزان ولسوالی «نادعلی» بار دیگر به کشت خشخاش روی آورده‌اند. این مسئله در ولسوالی‌های دیگر این ولایت نیز صدق می‌کند. هیچ نشانی از ریشه‌کن شدن کاشت خشخاش در افغانستان دیده نمی‌شود.

 

بنابر اعلام دفتر سازمان ملل در امور مواد مخدر و جرایم، افغانستان هم‌اکنون 90 درصد تریاک جهان را تأمین می‌کند. آمریکا از زمان برکناری طالبان در سال 2001، حدود 7 میلیارد دلار برای ریشه‌کن کردن کاشت مواد مخدر در افغانستان هزینه کرده است؛ اما در سال‌های پس از سقوط طالبان بار دیگر کشاورزان به تولید این محصول روی آوردند.

 

به نوشته نیویورک تایمز، پیش از حمله آمریکا به افغانستان و در اواخر حضور طالبان در قدرت، کشت این محصول بوسیله آن‌ها ممنوع اعلام شده بود و هر فردی که به این اقدام دست می‌زد زندانی می‌شد؛ به همین دلیل تولید آن به شدت کاهش یافته بود. اما در ماه‌های اخیر و به دنبال افزایش دوباره قدرت این گروه تروریستی و تاخت و تاز آن‌ها در ولایت هلمند افغانستان، جایی که حدود نیمی از محصول خشخاش این کشور در آن کاشته می‌شود، تولید این محصول افزایش یافته است.