وی با انتشار بیانیه ای ضمن تسلیت شهادت این جوان، گفت، باند محمد بن نایف(ولیعهد و وزیر کشور عربستان) اقدام به ربودن العریض در پست بازرسی مان "العوامیه" و شهر "صفوی" و پس از آن به شهادت رساندن وی نمود.

بیانیه افزود، پس از دستگیری، خانواده العریض را آگاه نساختند و به همین دلیل خانواده اش دو روز به دنبال او می گشتند و اصلا انتظار نداشتند که فرزندشان توسط باند نایف ربوده شده باشد، این باند که ادعای حفظ جان مردم را دارد آنقدر این جوان را شکنجه داد که بر اثر شدت آن به شهادت رسید.

شیخ الصالح ادامه داد، العریض اولین جوانی نیست که بدون هیچگونه اتهام ربوده می شود بلکه دهها جوان سعودی از"القطیف" و "الاحساء" در پست های بازرسی یا گذرگاه های مرزی وابسته به رژیم جنایتکار سعودی ربوده شده اند.

وی از تمام جوانان العوامیه هوشیاری هنگام عبوراز پست های بازرسی را خواستار شد و تاکید نمود وزارت تروریسم سعودی تمام جوانان العوامیه را متهم و جنایتکار می داند.

الصالح گفت که نمی توان در برابر اینگونه اقدام های چالش برانگیز در حق جوانان سعودی سکوت نمود و باید آن را متوقف ساخت چون ما حق دفاع از خود و جوانانمان را داریم.

وی از جوانان العوامیه خواست در صورت ربوده شدن هر جوان در پست های بازرسی خیابان های منتهی به پست بازرسی را ببندند تا جوانان در معرض ربوده شدن یا قتل قرار نگیرند. 

العوامیه روستایی واقع در منطقه "قطیف" در شرق عربستان سعودی است که فاصله آن از صفوی ۲٫۱ کیلومتری درشمال و حدود ۱ کیلومتری جنوب "قدیح" است.

یک جوان عربستانی 2 روز پس از ربوده شدن به دست نیروهای امنیتی سعودی، بر اثر شدت شکنجه به شهادت رسید.

منابع عربستانی درمنطقه شیعه نشین "العوامیه" (شرق عربستان) با تأیید خبرشهادت "مکی العریض" در روز جمعه، تأکید کردند که وی 2 روز قبل از شهادت در ایست و بازرسی منطقه "صفوی" در قطیف بازداشت شده بود.

نیروهای امنیتی هنگام بازداشت، اتهام او را عکس گرفتن از یکی از ایست و بازرسی‌ها در 6 ماه قبل اعلام کردند.

به گفته فعالان حقوقی، مکی العریض هنگام بازداشت به شدت شکنجه شد.

این درحالی است که نهادهای امنیتی مدعی شده‌اند که وی به دلیل "وضعیت روانی" و "ترس" جان داده است!

منابع نزدیک به خانواده شهید مکی العریض تأکید کرده‌اند که وی هیچگونه بیماری جسمی و یا روانی نداشت و تا قبل از بازداشت در سلامت کامل بود.