«ترامپ» و «هیلاری» چهره های پیروز رقابت های روز شنبه

ادامه رقابت های درون حزبی جمهوریخواهان و دموکرات ها حاکی از تداوم موفقیت «ترامپ» و «هیلاری» به عنوان گزینه برتر این دو حزب در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا است.

در این میان، «تد کروز» سناتور ایالت تگزاس و نامزد جمهوریخواه رقابت ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا در دو ایالت کانزاس و مین به پیروزی رسید و نام خود را به عنوان رقیب اصلی «دونالد ترامپ» برترین چهره جمهوریخواه این دور از رقابت ها ثبت کرد.

اما ترامپ باخت خود را در دو ایالت کانزاس و مِین با پیروزی در رقابت درون حزبی ایالت های کنتاکی و لوئیزیانا جبران کرد به ویژه آنکه ایالت لوئیزیانا از رای دهندگان جمهوریخواه بیشتری نسبت به سه ایالت دیگر برخوردار است.

اما رقابت های درون حزبی روز گذشته تجربه سختی برای «مارکو روبیو» و «جان کاسیچ» دیگر نامزدهای جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ بود. در حال حاضر، انتظار می رود تد کروز نسبت به این دو که تجربه باخت در چهار رقابت درون حزبی دیگر را هم داشته اند، از توانایی بیشتری برای اثبات جایگاه خود به عنوان نامزد جمهوریخواهان ضد ترامپ برخوردار باشد.

و اما در جبهه دموکرات ها، «هیلاری کلینتون» پیروزی در ایالت لوئیزیانا را از آن خود کرد حال آنکه پیروزی در میدان رقابت دو ایالت نبراسکا و کانزاس  نصیب رقیب سوسیال دموکرات وی «برنی ساندرز» شد. البته پیروزی ساندرز با توجه به اینکه جمعیت ایالت لوئیزاینا و در نتیجه هیئت های انتخاباتی آن بیشتر از دو ایالت نبراسکا و کانزاس است، چالش بزرگی برای هیلاری به حساب نمی آید.

در ‌‌نهایت در پایان رقابت‌ های مقدماتی، کسی از جانب حزب دموکرات نامزد نهایی خواهد شد که در مجموع ۲۳۸۳ هیئت انتخاباتی را از آن خود کند در حالی که تعداد لازم برای کسب نامزدی رسمی حزب جمهوریخواه ۱۲۳۷ هیئت انتخاباتی است.

در حال حاضر با معلوم شدن نتیجه نهایی رقابت های درون حزبی دیروز، در جبهه جمهوریخواهان،  ترامپ از حمایت ۳۷۵ هیئت، کروز ۲۹۱ و روبیو ۱۲۳ برخوردار هستند حال آنکه در جبهه دموکرات ها، هیلاری موفق به کسب حمایت  ۱۱۱۷ هیئت و ساندرز ۴۷۷ هیئت  شده اند.

اما آنچه که تا به این جای کار از نتیجه رقابت های انتخاباتی سال ۲۰۱۶ بر می آید، ترامپ و هیلاری همچنان یکه تاز میدان هستند حال آنکه کروز هم برای به چالش کشیدن ترامپ و ممانعت از تبدیل وی به نامزد اصلی حزب جمهوریخواه تا حدودی دلگرم شده است.

جدول رقابت های درون حزبی که در ادامه ماه میلادی جاری (مارس) انجام می شود، به این شرح است:

امروز ۶ مارس: ایالت مِین (دموکرات ها)، ۸ مارس: هاوایی، آیداهو(جمهوریخواهان)، میشیگان و می سی سی پی (دموکرات ها و جمهوریخواهان)، ۱۵ مارس: فلوریدا، ایلینویز، میسوری، کارولینای شمالی و اوهایو (دموکرات ها و جمهوریخواهان).