دردسرهای ترکیه و ریاض در سوریه

"محمود حیدر" با اشاره به اعلام آمادگی عربستان و ترکیه برای اعزام نظامیان خود به سوریه و انجام برخی اقدامات نظامی و سیاسی در این زمینه گفت: سخنانی که مقامات ریاض و آنکارا برای انجام عملیات نظامی در سوریه مطرح کرده اند، درحقیقت،  تلاشی برای ایجاد تغییردر قواعد بازی در عرصه تحولات داخلی سوریه است . در مقابل ارتش سوریه و متحدانش پیروزی های چشمگیری در نبرد باگروه‌های تروریستی بدست آورده‌اند و کسب این پیروزی‌ها عملا به سود دولت دمشق و متحدانش است.

محک زدن آمریکا

رئیس مرکز پژوهش های ژرف لبنان با بیان اینکه اقدامات و تلاش های ترکیه و عربستان برای دخالت نظامی در سوریه از لحاظ سیاسی محک زدن غرب بویژه آمریکا محسوب می شود، افزود: چنانچه ائتلاف ریاض آنکارا بخواهد عملیات نظامی خود را در سوریه انجام دهد، با مشکلات زیادی مواجه خواهد شد. با توجه به اینکه ترکیه عضو پیمان آتلانیتک شمالی است و بر اساس این پیمان، اعضای ناتو وظیفه دارند از عملیات نظامی ترکیه در سوریه حمایت کند اما ناتو بویژه آمریکا عملا با مشکلات زیادی در این زمینه مواجه است لذا بنده بر این باروم گزینه دخالت نظامی آخرین راهکار احتمالی است که انتخاب خواهد شد.

عدم همراهی واشنگتن از آنکارا و ریاض

وی با اشاره به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت: دولت واشنگتن تصمیم دارد که در این انتخابات پیروزی شود لذا نشان دادن چراغ سبز برای دخالت نظامی ترکیه و عربستان در سوریه و حمایت از آن دشوار است. چراکه باراک اوباما از اهرم عقب نشینی نظامیان آمریکایی از عراق  در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا استفاده کرد. ما نباید فراموش کنیم که ورود نظامیان ترکیه و عربستان به خاک سوریه به درگیری ها خونباری منجر خواهد شد که این جنگ ها ممکن است چهره خاورمیانه را تغییر دهد لذا به نظرمی رسد که آمریکا تمایل نخواهد داشت که از این راهکار استفاده کند زیرا احتمال بروز هرپیشامدی وجود دارد.

موانع دخالت نظامی در سوریه

محمود حیدر تصریح کرد: به رغم موانعی که در مسیر دخالت نظامی ترکیه و عربستان در سوریه وجود دارد، آنکارا و ریاض نسبت به متحدان خود در سوریه مثل جبهه النصره و داعش مطمئن نیستند که آنها در آینده همچنان در مسیر سیاست های ترکیه و عربستان فعالیت کنند. به همین دلیل، بنده معتقدم سخنان مقامات آنکارا و ریاض مبنی بر اعزام نیروی زمینی به سوریه یک موج جدید تبلیغات رسانه ای است که اجرایی کردن آن دست کم در آینده نزدیک خیلی سخت و دشوار به نظر می رسد.