شهردار سابق نیویورک که دستیارانش ماه گذشته اعلام کردند ممکن است به عنوان نامزد مستقل در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا شرکت کند، روز دوشنبه گفت از این تصمیم منصرف شده است. 

«مایکل بلومبرگ»، میلیاردر 74 ساله آمریکایی، زمانی عضو حزب دموکرات بود و دوره‌ای هم به عضویت حزب جمهوری‌خواه درآمد. او از سال 2007 از حزب جمهوری‌خواه خارج شد و به عنوان سیاستمداری غیرحزبی فعالیت کرد.

ماه گذشته اعلام شد که او با توجه به قدرت گرفتن دونالد ترامپ در حزب جمهوری‌خواه و برنی سندرز در حزب دموکرات، ممکن است به عنوان نامزد سوم در انتخابات شرکت کند. وی می‌گوید هم ترامپ و هم سندرز دیدگاه‌های افراطی و ایدئولوژیک دارند و ریاست‌جمهوری آن‌ها برای آمریکا مخرب خواهد بود. 

با این حال، پایگاه خبری بلومبرگ نوشته است که پیروزی‌های چشم‌گیر هیلاری کلینتون یکی از دو نامزد اصلی حزب دموکرات در رقابت‌های مقدماتی انتخابات ریاست‌جمهوری، که رابطه خوبی هم با بلومبرگ دارد، وی را از شرکت در انتخابات منصرف کرده، چراکه حضور همزمان او و کلینتون در انتخابات ممکن است به نفع ترامپ تمام شود.

در عین حال، سابقه ناکامی‌های دائم نامزدهای مستقل در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا هم از دیگر دلایل وی برای انصراف از نامزدی در این رقابت‌هاست. از زمان شکل‌گیری ساختار دو حزبی در آمریکا، تاکنون هیچ نامزد مستقلی موفق به پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری نشده است. 

بلومبرگ در یادداشتی که روز دوشنبه منتشر کرد، گفت: «زمانی که آمار را بررسی می‌کنم، می‌بینم که اگر وارد رقابت‌ها می‌شدم، نمی‌توانستم پیروز خارج شوم.»

وی افزود: «با وضعیت فعلی رقابت‌ها و در حالی که جمهوری‌خواهان هر دو مجلس را تحت کنترل دارند، احتمال زیادی وجود داشت که نامزدی من به انتخاب دونالد ترامپ یا تد کروز (دیگر نامزد جمهوری‌خواهان) منجر شود. من نمی‌توانم چنین ریسکی را بپذیرم.»