اظهارات دو پهلوی نخست وزیر لبنان درباره حزب‌الله و عربستان

تمام سلام نخست وزیر لبنان در اظهاراتی دوپهلو بدون توجه به اقدامات خصمانه رژیم آل سعود بر ضد دولت و مردم لبنان با اشاره به روابط تاریخی بین لبنان و دولت‌های حاشیه خلیج فارس از جمله عربستان سعودی گفت که  این روابط همچنان پابرجا و دائمی و قوی است و ما در مسیر تثبیت آن تلاش می‌کنیم.

سلام که با تایید ریاض به عنوان نخست وزیر لبنان منصوب شد،‌ابراز داشت من نمی‌توانم بگویم که ما در سیاست بی‌طرفی خود موفق بوده‌ایم. البته حزب‌الله لبنان ساختار سیاسی اساسی در کشور است و نقش محوری مقاومت در برابر اسرائیل دارد، اما این حزب به خارج از لبنان رفته و در امور خارجی مداخله کرده است. این موضوع به ضرر لبنان است و ما از حزب‌الله لبنان می‌خواهیم که به وطن بازگردند.

نخست وزیر لبنان همچنین از سید حسن نصرالله دبیر کل حزب‌الله لبنان خواست که به عربستان و دولت‌های عربی حاشیه خلیج فارس انتقاد نکند.

این سیاست ذلت بار تمام سلام در شرایط مطرح شده که علاوه بر توقف کمک 4 میلیارد دلاری وعده داده شده به لبنان طی 18 ماه گذشته و تهدید به اخراج اتباع لبنانی از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، عربستان به اتباع خود برای ترک فوری خاک لبنان هشدار داد و به سایر کشورهای عربی خلیج فارس به‌ منظور اتخاذ موضع مشابه در واقع اعلام جنگ اقتصادی علیه لبنان فشار وارد می‌کند.

سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنرانی‌های اخیر خود تأکید کرده است که اگر حزب‌الله در سوریه وارد جنگ با گروه‌های تروریستی و تکفیری نمی‌شد، این گروه‌ها بیروت را به تصرف خود گرفته بودند.