پس از آنکه دولت آمریکا روز دوشنبه در بیانیه ای شرکت چینی زدتی‌ای (ZTE) فعال در زمینه تولید تجهیزات مخابراتی را به تخلف از قوانین تحریم متهم کرد، محدودیت های علیه این شرکت چینی اعمال نمود.

 

گفته می شود این شرکت با امضای قراردادی چندمیلیون دلاری برای تحویل سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای آمریکایی به شرکت مخابرات ایران، تحریم ‌های واشنگتن علیه تهران را نقض کرده است. دولت آمریکا مدعی است این شرکت چینی برای صادرات محصولات خود به ایران از تولیدات شرکت های آمریکایی مثل مایکروسافت، اوراکل و ای بی ام استفاده می کرده است.

 

مقامات این شرکت چینی در واکنش به این تحریم اعلام کرده اند که آنان کاملا تابع قوانین و مقرارت هستند و برای رفع این مشکل نیز تلاش های خود را آغاز کرده اند.

 

کارشناسان بازار تجهیزات مخابراتی اعلام کرده اند که این تحریم ها تاثیری بر فروش تلفن های هوشمند این شرکت چینی در آمریکا نخواهد داشت؛ علاوه بر این آنان معتقدند که چون این شرکت چینی تمام تجهیزات آمریکایی مورد نیاز خود برای سال 2016 را از آمریکا خریداری کرده است، این تحریم تولیدات این شرکت را نیز  در سال جاری را با مشکل مواجه نخواهد کرد؛ اما اگر این محدودیت ها طولانی شود و برای سال آینده هم پابرجا باقی بماند، تولیدات این شرکت را تحت الشعاع قرار خواهد داد.

 

متعاقب تحریم این شرکت چینی، دولت چین واکنش نشان داده و حتی اعلام کرده است که تحریم این شرکت چینی ممکن است به روابط دو جانبه چین و آمریکا لطمه وارد کند.  در همین ارتباط هونگ لی سخنگوی وزارت خارجه چین در کنفرانس خبری گفت که ما امیدواریم که طرف آمریکایی از این تصمیم غلط خود برگردد. چرا که این تصمیم غلط ممکن به روابط تجاری و روابط دو جانبه کشور لطمه وارد کند.