راز محبوبیت دلقک طلاپوش در آمریکا

پایگاه اینترنتی گاردین در گزارشی برگرفته از نظرسنجی‌های عمومی نوشت: "دونالد ترامپ" را می‌توان افراطی‌ترین نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا دانست؛ اما عجیب آنکه وی از حمایت میلیون‌ها آمریکایی بهره می‌برد و پیشتاز جمهوری‌خواهان در انتخابات درون حزبی است. 

 

نگارنده این گزارش در ادامه نوشت: طرفداری میلیون‌ها آمریکایی از ترامپ به یک راز تبدیل شده است به ویژه آنکه مردم در طبقه متوسط جامعه سفیدپوستان از او حمایت می‌کنند. طرفداران ترامپ با جدیت سخنرانی‌های او را در فرودگاه، ورزشگاه و هر جای دیگری که این نامزد جنجالی توقف داشته باشد، پیگیری می‌کنند. در میان طرفداران ترامپ تقریبا تمام اقشار جامعه به چشم می‌خورند؛ اما جمعیت کارگران حامی وی به اندازه‌ای زیاد است که موجب شگفتی می‌شود. اغلب این افراد توجهی به آنچه در جهان روی می‌دهد، ندارند. برای آنها قوانین تجارت آزاد و قربانیان این قانون از اهمیت بیشتری برخوردار است.

 

ترامپ به دلیل شخصیت اجتماعی و سابقه کاری، کمتر مورد توجه گروه‌های قومی آمریکا قرار می‌گیرد. ترامپ قصد دارد میلیون‌ها مهاجر را از آمریکا اخراج کند، مسلمانان را به کشور راه ندهد و از شیوه دیکتاتورهای منفور جهان مانند موسیلینی نیز حمایت می‌کند. این دلقک طلاپوش عقاید نژادپرستانه خود را آزادانه بیان می‌کند و ابایی از دنباله‌روی دیکتاتورهای تاریخ ندارد.

 

"تیموتی اگان،" مقاله نویس نیویورک تایمز، در شماره اخیر این روزنامه نوشت: هواداران ترامپ عقایدی مشابه با وی دارند، آنها از مهاجرت نفرت داشته و نژادپرستی را در اولویت خواسته‌های خود قرار داده‌اند. این افراد نسبت به قوانین مدنی کاملا بی‌توجه هستند و منافع آمریکایی‌های اصیل را بالاتر از هر ملاحظه ملیتی می‌دانند. تقریبا هر روز مطالبی درمورد حماقت رای دهندگان به ترامپ در سایت‌ها و روزنامه‌های مختلف منتشر می‌شود. شمار مقالاتی که ترامپ را فردی "متعصب" معرفی می‌کند، از چند صد مورد فراتر رفته است. پس از پیروزی ترامپ در انتخابات سه‌شنبه بزرگ، نیویورک تایمز نوشت: ترامپ به پیروزی رسید زیرا اغلب مردم آمریکا نژادپرست هستند. ترامپ با سخنرانی درمورد تجارت، طرفداران خود را مجاب کرده است که به فکر آینده آمریکا است. او از نگرانی اصلی مردم که همان مشکلات اقتصادی و بیکاری است برای همراه کردن شمار بیشتری از آمریکایی‌ها استفاده می‌کند. ترامپ برای ادامه کار در مسیر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیازی به حمایت لابی‌های اقتصادی و یا اعطاکنندگان مالی ندارد زیرا وی یک سوپرمیلیاردر است و در این راه مستقل به جلو پیش می‌رود.

 

ترامپ در انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری همچنان پیشتاز حزب حجمهوری‌خواه است و روز گذشته در ایالت های می سی سی پی، هاوایی و میشیگان نیز به پیروزی رسید. با احتساب نتیجه انتخابات روز سه شنبه ایالت می سی سی پی، ترامپ تا کنون در 13 ایالت رقیبان هم حزبی خود را پشت سر گذاشته است.