دکتر "هاینر فلاسبک"، از کارشناسان برجسته اقتصادی در آلمان که از سال 2003 تا 2012 از اقتصاد دانان ارشد آژانس توسعه و تجارت سازمان ملل متحد  UNCTAD بود در گفتگو با اس ار اف سوئیس  تاکید کرد که  همه کشورهای زیر چتر نجات یورو به استثناء ایرلند سقوط کردند. اقتصاد سه کشور اروپایی دیگری که زیر چتر نجات قرار گرفتند سقوط کرده و همچنان روی زمین قرار دارد. این مسئله همچنین برای اسپانیا و پرتغال معتبر است.

وی در ادامه تصریح کرد: تمام اروپا از سال 2011 در رکود فرو رفته است، در تمام اقتصادهای اروپایی هیچ تحرکی وجود نداشته و در برخی کشورها حتی رکود اقتصادی وجود داشته است. در بین تمام کشورهای کوچک شرق اروپا ایرلند تنها کشوری است که اقتصاد آن کمی حرکت رو به جلو داشته است.

دکتر "فلاسبک" با رد برنامه های چتر نجات یورو در بخش دیگری از این گفتگو تصریح کرد پولی که کشورهای بحران زده در سایه این طرح دریافت می کنند تنها از ورشکستگی آن ها جلوگیری می کند. معمولا در این شرایط ارزش پول کشورها کاهش می یابد. برای این منظور اما باید آن کشور یک ارز شخصی داشته باشد. پس این کشور یورو باید از اتحادیه ارز مشترک اروپایی خارج شود. این یک منطق ساده است. تنها راه حل در این باره در منطقه یورو یک برنامه منطبق است.

این اقتصاد دان برجسته آلمانی در بخش دیگری از این گفتگو تصریح کرد: شما به نتیجه انتخابات در اسپانیا یا پرتغال نگاه کنید. انسان ها ناامید هستند، بیکاری همچنان فوق العاده بالا است. پس اصلا در این کشورها موفقیتی به دست نیامده است.

وی در بخش دیگری از این گفتگو تصریح کرد: هلند در یک رکود قرار دارد، فنلاند و ایتالیا نیز همچنین. فرانسه از رکود خارج نشده است. همه جا در اتحادیه اروپا بیکاری بالا است. تنها در آلمان شرایط نسبتا خوب است که البته اینجا نیز چندین سال است که اقتصاد در رکود به سر می برد. ما باید ببینیم چه چیزی اساسا شکست خورده است.

این کارشناس برجسته آلمانی در بخش دیگری از این گفتگو با تاکید بر اینکه امور در اتحادیه اروپا به خوبی پیش نمی رود همچنین گفت: در همه کشورهای اروپایی مخلوطی وحشتناک از افراط گرایی راست یا چپ گرا در شرف وقوع است. انسان ها ناامید هستند.

دکتر فلاسبک در ادامه تصریح کرد که ما به یک سیاست اقتصادی هوشمندانه نیاز داریم که تنها بر سیاست های ریاضتی تکیه نکند. اگر همه تنها بر رویکردهای ریاضتی تاکید کنند اقتصاد در هم می شکند و این کاملا ساده است.