حزب بهاراتیا جاناتا، حزب حاکم ملی‌گرای هندو در مبارزه های انتخاباتی اخیر در واکنش به افزایش نارضایتی‌ها در میان جمعیت هندوی این کشور، وعده داده است که مهاجرین غیرقانونی جوان را شناسایی و اخراج کند.

 

در انتخابات محلی آسام (ایالتی در شرق هند) که در ماه آوریل (اردیبهشت) برگزار می شود، حدود 10 درصد از 20 میلیون واجدین شرایط رای دادن، مسلمانانی هستند که از دهه 1950 از شرق پاکستان و بنگلادش به هند مهاجرت کرده و تابعیت هندی گرفتند.

 

در همین راستا، هیمانتا بیسوا سارما، مسئول کمپین انتخاباتی حزب بهاراتیا جاناتا در آسام تاکید کرد که این طرح مسلمانانی را که بین سالهای 1951 تا 1971 از کشور بنگلادش وارد هند شدند، دربرمی‌گیرد. وی همچنین گفته است آنها می‌توانند در کشور بمانند اما باید برای گرفتن تابعیت، دوباره اقدام کنند.

 

سارما افزود: «حدود 2 میلیون مهاجر داریم (که قبل از سال 1971 آمده اند). اجازه بدهید آنها از لحاظ آموزشی و اقتصادی رشد کنند.»

 

وی در ادامه گفت: «با این حال وضعیت آنان، پناهجو قلمداد می‌شود و اگر کسی بر مبنای درخواست فردی، تابعیت هندی بگیرد، مساله دیگری است.»

 

ایالت آسام دومین ایالتی است که بیشترین تعداد مسلمانان را دارد. مسلمانان، از جمله کسانی که از زمان تجزیه هند در سال 1947 به این کشور مهاجرت کردند، 35 درصد کل جمعیت هند را تشکیل می‌دهند.

 

رهبران مسلمانان هند در واکنش به تحولات اخیر، حزب بهاراتیا جاناتا را متهم به قطبی ساختن مبارزات انتخاباتی کرده‌اند.

 

این حزب همچنین متهم شده است که میلیون‌ها مهاجر هندویی که از شرق پاکستان به این کشور آمده و اکنون بنگلادشی نامیده می‌شوند و تابعیت هندی دارند را  آماج حملات خود قرار نداده است.

 

نارندرا مودیِ 65 ساله که کمتر از دو سال پیش با وعده ایجاد شغل و رشد اقتصادی به قدرت رسید، از حمایت گروه ملی‌گرای هندوها برخوردار است. گروهی که حزب مودی نیز به آن وابسته است.

 

منتقدان می گویند احتمال دارد طرح حزب بهاراتیا جاناتا، تنش‌هایی که در گذشته به درگیری‌های مرگبار بین هندوها و مسلمانان منجر شده بود را دوباره شعله ور کند.

 

مخالفان، دولت هندوی مودی را متهم به بهره برداری و سواستفاده از اختلافات مذهبی کرده اند. آنها می گویند این تاکتیک به حزب بهاراتیا جاناتا کمک کرد تا در ماه می 2014 (اردیبهشت 93) بزرگترین پیروزی در انتخابات در سه دهۀ اخیر را به دست بیاورد.

 

مودی در جریان مبارزات انتخاباتی در سال 2014 میلادی به مهاجرین مسلمان گفته بود آماده باشند تا به محض برنده شدن وی، به خانه‌هایشان برگردند.

 

با این حال مودی در روزهای اخیر خواستار اتحاد مذهبی شده و گفته است هند تنها زمانی می‌تواند توسعه یابد که «هندوها و مسلمانان متحد شوند» و با فقر مبارزه کنند.

 

هند که حدود یک میلیارد و 200 میلیون نفر جمعیت دارد، سرزمین نژادها، زبان‌ها، آیین‌ها و فرهنگ‌های متنوع است. در این کشور هندوها اکثریت جمعیت را تشکیل می‌دهند. هند همچنین دارای جمعیت عظیم مسلمانان و اقلیت قابل توجه مسیحی و بودایی است.