به نقل از «رای‌الیوم»، کشورهای غربی به حمایت نظامی و اطلاعاتی از عربستان سعودی در جنگی، که این رژیم با تشکیل «ائتلافی عربی» علیه یمن راه انداخته است را متوقف کرده‌اند و این امر بر توانمندی‌های این ائتلاف در رویارویی‌های نظامی تاثیر می‌گذارد.

زمانی‌که ائتلاف عربی عملیات موسوم به «طوفان قاطعیت» علیه یمن را راه انداخت، نیروهای سعودی حمایت‌های نظامی و اطلاعاتی چشمگیری از کشورهای غربی کسب کردند.

حمایت‌های غرب از رژیم سعودی در این جنگ در زمینه‌های اطلاعات نظامی و میدانی درباره تحرکات ارتش یمن و نیروهای جنبش «انصارالله» بود که این امر از طریق ماهواره‌هایی که در منطقه قرار دارند انجام می‌شد.

کشورهای غربی از جمله آمریکا و انگلیس تصور می‌کردند که این جنگ بیشتر از یک یا دو ماه طول نخواهد کشید و بالاخره انصارالله یا مجبور به عقب‌نشینی می‌شد و یا اینکه به مذاکرات سیاسی روی می‌آورد.

ولی روند تحولات غافلگیر کننده شد: انصارالله و نیروهای «علی عبدالله صالح» رئیس‌جمهور اسبق یمن مقاومت کردند، این نیروها در «صنعا» پایتخت جایگاه پیدا کرده و در این شهر تظاهراتی علیه آنها برگزار نشد در حالی‌که فرمانده ائتلاف عربی در شکست دادن این دو همپیمان ناکام ماند.

هر اندازه جنگ طولانی می‌شود همان اندازه جنایات علیه غیرنظامیان افزایش می‌باید و نهادهای حقوقی و پارلمان‌های کشورهای غربی ممنوعیت صادرات سلاح به عربستان سعودی را خواستار می‌شوند که در آخرین مورد، پارلمان هلند، عصر چهارشنبه ممنوعیت صادرات سلاح به ریاض را تصویب کرد.

منابع مطلع غربی تأکید می‌کنند، در سایه نگران کننده، که در گسترش تروریسم «القاعده» و «داعش» نمود پیدا کرده است، کشورهای غربی در حال کاهش دادن کمک‌های نظامی به عربستان سعودی در جنگ علیه یمن هستند.

پس از آنکه «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا ریاض را به انتشار هرج و مرج و افراط‌گرایی متهم کرد، واشنگتن از جنگ یمن فاصله گرفت.

بزرگ‌ترین نگرانی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) بعد از آن به‌وجود آمد که در پی عقب‌نشینی انصارالله و ارتش یمن در جنوب این کشور، نیروهای طرفدار «عبد ربه منصور هادی» (رئیس‌جمهور مستعفی و فراری یمن)، که مورد حمایت عربستان سعودی هستند، در این منطقه مستقر نشدند بلکه عناصر القاعده و داعش کنترل آن را به دست گرفته‌اند. پنتاگون بیم آن دارد که القاعده و داعش به منافذ دریایی در جنوب در کریدورهای استراتژیک مانند تنگه «باب‌المندب» نفوذ کند.

لندن تلاش می‌کند خود را در حمایت از جنگ سعودی علیه یمن تبرئه کند. در همین راستا، «فیلیپ هاموند» وزیر خارجه انگلیس درخواست کرد از تسلیحات انگلیسی در کشتار غیرنظامیان در یمن استفاده نشود. لندن با انتقادها و فشارهای زیادی مواجه شده و همین امر باعث شده است به صورت تدریجی از عربستان سعودی فاصله بگیرد به‌ویژه پس از صدور بیانیه ماه گذشته پارلمان اروپا درباره ممنوعیت صادرات سلاح به عربستان سعودی.

ولی موضع فرانسه که به تنهایی به حمایت از عربستان، ولی به صورت محدود ادامه می‌دهد شک‌برانگیز است، شاید پاریس می‌خواهد ریاض را به دلیل قراردادهای تجاری و نظامی، که اخیرا بین این دو دولت منعقد شده است، راضی نگه‌دارد.

از زمان کاهش حمایت‌های غربی و  نگرانی‌ها درباره احتمال محاکمه (عاملان جنایت در یمن) در آینده، عربستان سعودی سیاست نظامی خود درقبال یمن را تغییر کرد و مذاکرات را پیشنهاد داد.

عربستان سعودی با علم به دشواری این جنگ، مجبور می‌شود آن را پایان دهد. سرتیپ «احمد عسیری» سخنگوی نیروهای ائتلاف عربی، روز چهارشنبه اعلام کرد: عملیات نظامی این ائتلاف در یمن رو به پایان است. ولی او تأکید کرد یمن برای طولانی مدت به کمک نیاز دارد تا به لیبی دوم تبدیل نشود.