تداوم اعتراض‌ مغرب به عملکرد بان کی مون

 «صلاح الدین مزوار» وزیر خارجه مغرب روز گذشته گفت که کشورش با شخص بان کی مون دبیرکل سازمان ملل اختلاف دارد نه با خود سازمان ملل.

عبدالإله بن کران، نخست‌وزیر مغرب نیز گفت که دبیرکل سازمان ملل باید به مردم مغرب احترام بگذارد.

وی افزود: صحرای غربی برای کشورش حکم مرگ و یا زندگی را دارد.

از سوی دیگر رباط از کارمندان سازمان ملل متحد در صحرا خواسته است که طی روزهای آینده این کشور را ترک کنند.

بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد در پی اختلافات با دولت مغرب بر سر صحرای غربی، سفر خود به رباط را لغو کرد.

صدها هزار نفر از مردم مغرب روز یکشنبه در اعتراض به اظهارات بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد مبنی بر اینکه صحرای غربی اشغال شده است، تظاهرات کردند.

تظاهرات کنندگان مغربی با سردادن شعارهایی، سیاست عدم بی‌طرفی در سازمان ملل متحد را محکوم و تأکید کردند که صحرای غربی متعلق به مغرب است.

بان کی مون هفته گذشته هنگام بازدید از اردوگاه آوارگان صحرای غربی در نزدیکی "تندوف" در الجزایر گفت که وی خشم مردم صحرا در قبال ادامه اشغال سرزمینشان را درک می‌کند.

دولت مغرب بان کی مون را به عدم بی‌طرفی متهم و تأکید کرد که اظهارات وی از لحاظ سیاسی مناسب نیست و در تاریخ رؤسای پیشین سازمان ملل سابقه ندارد و مخالف قطعنامه‌های شورای امنیت است.

سخنگوی رسمی دبیرکل سازمان ملل روز چهارشنبه به اتهامات واردشده به بان کی مون از سوی دولت مغرب پاسخ داد و تأکید کرد که دبیرکل و سازمان ملل متحد دو شریک بی‌طرف در موضوع صحرای غربی است که مغرب و جبهه پولیساریو بر سر آن درگیرند.

صحرای غربی منطقه‌ای است در شمال غرب آفریقا و جنوب کشور مراکش که جبهه آزادی‌بخش پولیساریو و پادشاهی مراکش بر سر کنترل آن مناقشه دارند.