کره شمالی موشک بالستیک به سوی دریا شلیک کرد

در حالی که شورای امنیت سازمان ملل و آمریکا به تازگی تحریمهای جدیدی را علیه کره شمالی به خاطر آزمایش های موشکی و هسته ای اعمال کرده اند، ارتش کره جنوبی اعلام کرده است که کره شمالی یک فروند موشک بالستیک را به سوی دریا شلیک نموده است.

این موشک بالستیک احتمالا از نوع موشک های میان برد بوده است. اگر این مساله در نهایت تایید شود، این نخستین آزمایش موشک میان برد کره شمالی از سال 2014 میلادی خواهد بود که قادر به هدف قراردادن ژاپن است.

شلیک این موشک در شرایطی است که کره شمالی تحریمهای جدید اعمال شده از سوی شورای امنیت را رد کرده است.یک مقام وزارت دفاع آمریکا نیز تاکید کرد که به نظر می رسد این یک فروند موشک میان برد بوده است.

وزارت خارجه آمریکا نیز اعلام کرد: واشنگتن به دقت اوضاع را زیر نظر دارد و از کره شمالی می خواهد تا اقداماتی را برای عمل به تعهدات بین المللی اش انجام دهد.

ژاپن نیز به بلافاصله نسبت به این اقدام کره شمالی از طریق سفارت خود در پکن اعتراض کرده است.

کره شمالی هفته گذشته نیز 2 فروند موشک کوتاه برد را به سوی دریا شلیک کرده بود. کیم جونگ اون رهبر کره شمالی دستور داده است تا آزمایش های هسته ای و موشکی بیشتری از سوی ارتش این کشور انجام شود.

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در حالی روز چهارشنبه تصمیم گرفته است تا تحریمهای جدیدی را علیه کره شمالی وضع کند که واشنگتن و متحدان آن، آزمایش های موشکی و هسته ای اخیر پیونگ یانگ را اقداماتی تحریک آمیز ارزیابی کرده اند.

بر اساس دستور جدید اوباما، کلیه دارایی های دولت کره شمالی در آمریکا توقیف خواهد شد و صادرات انواع کالاها از ایالات متحده به کره شمالی ممنوع می شود.

این دستور اوباما همچنین به دولت آمریکا اجازه خواهد داد تا هر فردی را که با بخش های مهم اقتصادی کره شمالی همکاری می کند، در فهرست سیاه تحریمهای این کشور قرار دهد.

شورای امنیت سازمان ملل نیز اخیرا قطعنامه جدیدی را با هدف اعمال تحریمهای سختگیرانه و شدید علیه کره شمالی تصویب کرده است.

کره شمالی 6 ژانویه چهارمین آزمایش هسته ای خود را انجام داده و در ماه فوریه نیز یک ماهواره را با استفاده از موشک بالستیک به فضا پرتاب کرده است.

کره شمالی اعلام کرده است که توسعه برنامه موشکی و ارسال ماهواره به فضا حق حاکمیتی این کشور است و این برنامه ها را ادامه خواهد داد.