پیشروی ارتش سوریه به‌ سمت «تدمر»/فرار عناصر داعش

عملیات نظامی ارتش سوریه در محور عملیاتی ریف شرقی استان حمص و به طور مشخص اطراف دو شهر تدمر و القریتین با پیشروی آرام و حساب شده نیروی پیاده نظام و پشتیبانی نیروی هوایی روسیه با هدف آزادسازی و در دست گرفتن کنترل ارتفاعات و نقاط راهبردی این مناطق ادامه دارد.

با آزادسازی این نقاط و در دست گرفتن کنترل آنها خطوط امداد و کمک‌رسانی داعش از سمت حسیاء و القلمون قطع و امنیت بزرگراه بین المللی حمص بیش از پیش تامین خواهد شد.

در این راستا نیروی هوایی روسیه و سوریه در روزهای اخیر با بیش از 20 سورتی پرواز مواضع، تجمعات و تحرکات گروه‌های مسلح وابسته به داعش را اطراف شهرهای تدمر، اثریه و مناطق المثلث، المقالع، البیارات غربی، اطراف میدان نفتی جزل، مزارع اطراف شهر القریتین و منطقة المعالف بمباران کردند.

در این حملات هوایی بیش از 10 خودرو مجهز به تیربارهای دوشکا و ده‌ها تروریست داعشی را از پای درآورده و زخمی کردند، به گونه‌ای که مابقی عناصر وابسته به این گروه به سمت شهرک «سخنه» در شرق حمص و مناطق تحت تصرف داعش در دو استان دیر الزور و رقه فرار کردند.

از سوی دیگر، منابع محلی از آغاز عقب نشینی عناصر داعش از داخل شهر تدمر خبر ‌داده و تصریح کردند: به موازات این عقب نشینی، عناصر داعش اقدام به مین گذاری و بمبگذاری مناطق مختلف تدمر، از جمله خیابان‌های اصلی و ساختمان‌های مهم شهر می‌کنند.

نیروهای ارتش سوریه هم اکنون در 3 کیلومتری شهر تدمر قرار دارند و تلاش می‌کنند، با نقشه‌ای دقیق و حساب شده عناصر داعش را از منطقه «المزارع»، محور جنوبی این شهر دور بزنند.

منابع آگاه میدانی سوری دلیل پیشروی آرام و کُند ارتش سوریه در این منطقه را استقرار گسترده و پر شمار تک تیراندازان داعش و مین گذاری مزارع در مسیر پیشروی پیاده نظام ارتش سوریه عنوان کرده‌اند.

با این حال این منابع تاکید می‌کنند که عملیات یگان‌های ارتش سوریه در محور به صورت مستمر و روزانه با دفع حملات عناصر داعش به سمت میدان‌های نفتی و گازی ریف حمص ادامه دارد.

به گفته این منابع میدانی سوری صرف نظر از حملات داعش، این مناطق شاهد حملات گروه‌های وابسته به «جبهه النصره» در شهرهای رستن و تلبیسه برای کمک و پشتیبانی از عناصر خود در رریف شرقی حماه نیز می‌باشد.

این درحالی است که یگان توپخانه ارتش سوریه در استان حماه مواضع و تجمعات جبهه النصره در مناطق حولة، تل ذهب، طیبة، طلس و برج قاعی را بمباران کردند.

اما هم اکنون آرامشی تقریبا سراسری و شبه تام بر شهر حمص، مرکز استان حمص حاکم است و کوی الوعر نیز شاهد کاهش شدت و میزان درگیری‌هاست.