با توجه به مذاکرات صورت گرفته در رابطه با آتش بس در سوریه، اخیرا  "کرملین"  تصمیم گرفت تا نیروهای ارتش را از سوریه خارج کند که البته  در داخل کشورمان با واکنش هایی همراه بود.

در این پروسه برخی مسئولین کشورمان درباره خروج نیروهای روسی از سوریه نظر دادند که از جمله آن ها می توان به دریابان "علی شمخانی"  دبیر شورای عالی امنیت ملی ، "علی اکبر ولایتی" رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام  و "محمد جواد ظریف" وزیر امور خارجه   اشاره کرد.

**ولایتی: اگر لازم باشد روسیه مجددا در مبارزه با تروریسم شرکت می کند

"علی اکبر ولایتی" درباره خروج نیروهای روسیه از سوریه اظهار داشت: تقلیل نیروهای روسیه در سوریه تغییری در کلیت همکاری‌های میان ایران ، روسیه و سوریه و همچنین نیروهای متعهد مانند حزب الله نخواهد داد.

وی در ادامه افزود: روسی ها تاکید کرده اند که پایگاه های خودشان را دارند و ممکن است نیروهای هواییشان تقلیل پیدا کند.  ولایتی افزود: براساس برداشت ما روسیه هر جا که لازم باشد مجددا در مبارزه بسیار مهم علیه تروریسم شرکت و اقداماتش را تشدید می کند.

**شمخانی: خروج روسیه از سوریه بر اساس هماهنگی و برنامه‌های از پیش تعیین شده صورت گرفته است

 

"علی شمخانی" نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی درباره خروج نیروهای روسیه از سوریه  گفت: خروج روسیه از سوریه بر اساس هماهنگی و برنامه‌های از پیش تعیین شده صورت گرفته و به هیچ عنوان غیر منتظره نبوده است.

وی با بیان اینکه مقابله با تروریسم متوقف نشده و این روند همچنان ادامه دارد تاکید، کرد: پیشروی ارتش سوریه در مناطقی که گروه های تروریستی همچنان امنیت مردم و منطقه را تهدید می کنند با کمک های مستشاری ایران و روسیه و در چارچوب مشترک استمرار خواهد داشت.

دریابان شمخانی افزود: تعیین آینده و سرنوشت سوریه صرفا توسط مردم سوریه صورت می گیرد و هرگونه طرحی که این مسئله مهم را نادیده بگیرد همانند گذشته محکوم به شکست است. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام عنوان داشت: تضعیف نظام سوریه از ابتدا یک طرح آمریکایی و اسرائیلی برای تضعیف مقاومت در منطقه بود که تعدادی از کشورهای منطقه هم با آن همراهی کردند و ارتباطی با دموکراسی ندارد.

**ظریف: اقدام روسیه در خروج بخشی از نیروهای خود نشانه مثبتی برای آتش بس سوریه است

 

"محمدجواد ظریف" درباره  اقدام روسیه برای خروج بخشی از نیروهای خود از سوریه اظهار داشت : اقدام روسیه در خروج بخشی از نیروهای خود باید به عنوان نشانه مثبتی برای آتش‌بس در سوریه تلقی و دیده شود.

دیپلمات ارشد ایرانی تصریح کرد: اعلام روسیه برای  "خروج بخشی از نیروهایش از سوریه"  نشان می‌دهد که آنها نیاز فوری و قریب الوقوع برای توسل به  "گزینه نظامی"  برای حفظ آتش‌بس نمی‌بینند.

 

"کرملین" اعتقاد دارد با توجه به عملیات موفقیت آمیز نیروی هوایی ارتش روسیه در نقاطی که تروریست های تکفیری حضور دارند ، لذا حضور بیشتر در سوریه هزینه های نظامی را افزایش می دهد و لذا لازم نیست "مسکو" نیروهایش را حفظ کند.

از ابتدای عملیات نظامی ارتش روسیه در سوریه که از اکتبر سال 2015 آغاز شد، "مسکو" مدت زمان عملیات را 4 ماه اعلام کرد و این موضوع نشان می دهد، از ابتدا "کرملین" بیش از 4 ماه قصد نداشته در سوریه بماند.

 

نکته مهم این است که پایگاه های نظامی "طرطوس" و "حمیمیم" کما‌فی‌السابق به کار خود ادامه می دهند و البته  "پوتین" در این زمینه گفته می تواند همانطور که در مدت کوتاهی نیروهایش را از سوریه خارج کرده ، در همین مدت زمان هم دوباره وارد سوریه شود.

 

سخنگوی پایگاه هوایی «حمیمیم» در استان لاذقیه سوریه نیز گفت: "همه مستشاران نظامی روس که در سوریه مأموریت دارند، در محل کارشان حضور دارند و کادر مستقر به کار خود به شکل عادی ادامه می دهند."

**"سامانه موشکی  "اس-400 " در سوریه باقی خواهد ماند

"ولادیمیر پوتین" رئیس جمهور روسیه در این زمینه گفت: "سامانه موشکی اس-400 در سوریه باقی خواهد ماند و در هر زمانی که بخواهیم می توانیم حضور نیروهای خوددر سوریه را تقویت بخشیم. وی  ادامه داد: مسکو همچنان به حمایت تاکتیکی و لجستیک از ارتش سوریه از جمله حمایت مستقیم هوایی و عملیات شناسایی در نبرد با گروه‌های تروریستی ادامه خواهد داد.

"مسکو" معتقد است که خروج نیروهای روسی از سوریه به معنای قطع کمک به نظام سوریه نیست، بلکه مبارزه با تروریسم همچون گذشته ادامه خواهد یافت و البته رسانه های خارجی معتقدند نیروی نظامی روسی  توان جنگی دست نخورده ای در سوریه خواهند داشت. 

گاردین در گزارشی نوشت: از حملات هوایی روسیه در سوریه، بیش از 5 ماه گذشته و تاکنون جنگنده‌های روس 9 هزار بار مناطق مختلف این کشور را هدف حمله قرار داده‌اند. روسیه در این ماه‌ها متحمل خساراتی نیز شده و  یکی از مهمترین آن‌ها سقوط جت مسافربری این کشور در صحرای سینا و دیگری حمله ترکیه به یک جنگنده روس  و در نتیجه آن، آغاز تنش در مناسبات  "مسکو" و "آنکارا" بود. به ادعای این گزارش، دخالت روسیه در جنگ سوریه علاوه بر به تأخیر انداختن سرنگونی نظام سوریه از صحنه سیاست، به صورت جبران‌ناپذیری توازن قوا در جنگ 5 ساله این کشور و جغرافیای سیاسی اطراف را بر هم زد.

البته برخی رسانه های غربی بر این موضوع اصرار دارند که با خروج نیروهای ارتش روسیه از سوریه ، فشار بر تهران-دمشق و مقاومت افزایش خواهد یافت و این درحالی است که موضوع مذکور در حد گمانه زنی و ادعاست.

وب‌سایت "میدل ایست آی"  با اشاره به وضع ایران و حزب‌الله پس از خروج نیروهای روس از سوریه مدعی شد پشتیبانی ایران از سوریه همواره ادامه‌دار بوده است؛ هرچند خروج نیروهای روس از سوریه می‌تواند تا حدودی این کشور را با بحران مواجه کند و ایران و حزب الله را در فشار قرار دهد.

 این در حالی است که قبل از حضور روس ها در سوریه، ایران نقش مستشاری خود را ایفا کرده و حزب الله هم در تحولات میدانی بسیار تاثیر گذار بوده  و طرح چنین ادعاهایی برای تحت الشعاع قرار دادن افکار عمومی منطقه مطرح می شود.