حمله به داعش با جنگنده های دوران جنگ ویتنام

 یکی از مقام‌های ارتش آمریکادر مصاحبه با شبکه سی‌اِن‌اِن، استفاده از هواپیماهای از رده خارج «او وی – 10 برونکو» را که مربوط به دوره جنگ ویتنام است، در بمباران مواضع داعش در عراق و سوریه تایید کرد.

سروان برایانت دیویس از ستاد مرکزی ارتش آمریکامدعی شد این هواپیماهای نیروی دریایی تا کنون 120 پرواز در چارچوب ائتلاف موسوم به ضد داعش به رهبری آمریکابرای بمباران مواضع داعش انجام داده‌اند.

بر اساس این گزارش آمریکابا به کارگیری این هواپیماهای از رده خارج تلاش دارد از هزینه‌های سرسام آور استفاده از هواپیماهای پیشرفته‌تر و گرانتر مانند اف15 یا اف35 که در اکثر عملیات‌های هوایی این کشور در منطقه خاورمیانه مورد استفاده است، بکاهد.

بر این اساس، استفاده از هواپیماهای قدیمی علاوه بر هزینه کمتر، برای خلبانان ساده تر بوده و به خلبانان امکان می‌دهد اهداف خود را راحت تر شناسایی کرده و هدف قرار دهند.

کریس هارمر، یک خلبانان بازنشسته ارتش آمریکادر گفتگو با سی‌اِن‌اِن در این باره گفت استفاده از اف35 علیه اهداف زمینی همانند «خریدن یک رولز رویس جدید برای بردن زباله به زباله‌دانی است».

کریس هارمر هزینه پرواز جت‌های پیشرفته امریکایی را که هر یک بیش از 150 میلیون دلار قیمت دارد حدود 45 هزار دلار به ازای هر ساعت پرواز تخمین زد و افزود این رقم برای هواپیماهای برونکو کمتر از 5 هزار دلار است.