وقتی وحشت انفجارهای بروکسل آمریکا را در برگرفت

به نقل از الجزیره، در پی بمبگذاری هایی در فرودگاه و یک ایستگاه متروی شهر بروکسل که بیش از ۳۰ کشته به جا گذاشت، پلیس این کشور اطلاعیه تحت تعقیب برای یک مظنون این حملات صادر کرده است.

پلیس احتمال می دهد این مظنون در انفجارهای دوگانه فرودگاه زاونتم دست داشته است. او در تصاویر مداربسته ویدئویی فرودگاه در کنار دو مظنون دیگر درحال هل دادن چرخ حمل چمدان دیده می شود. تصور می شود که دو مظنون دیگر در انفجارهای انتحاری کشته شده باشند.

«فردریک وان لیو» دادستان بلژیکی اعلام کرد که پلیس در جست‌ و جوی مردی است که دقایقی قبل از انفجارها در فرودگاه در تصاویر ویدئویی با کلاه و ژاکتی روشن دیده می شود.

وی گفت که جست‌وجو در چندین بخش کشور در جریان است و افزود که یک وسیله انفجاری حاوی میخ، مواد شیمیایی و یک پرچم داعش در آپارتمانی در ناحیه شاربیک بروکسل پیدا شده است.

دادستان بلژیک گفت که هر دو انفجار فرودگاه ظاهرا توسط بمبگذاران انتحاری انجام شده است. این انفجارها به فاصله کوتاهی از همدیگر پس از ساعت ۸ صبح به وقت محلی روی داد و مردم هنگام گریز از نقطه انفجار اول با انفجار دوم روبرو شدند. فرانسیس ورمیرن شهردار زاونتم به خبرگزاری فرانسه گفت که بمب های مهاجمان در چمدان ها پنهان شده بود.

یک ساعت بعد بمب دیگری در ایستگاه مترو مالوک در نزدیکی مقر اتحادیه اروپا روی داد. هنوز علت دقیق انفجار در این محل دوم تایید نشده، اما داعش گفت که ناشی از بمبگذاری انتحاری بوده است.

این انفجارها چند روز پس از دستگیری صالح عبدالسلام، از مظنونان اصلی حملات سال گذشته پاریس، که داعش مسئولیت آن را به عهده گرفت روی می دهد.

پیام رهبران جهان

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، این انفجارها را حملاتی خشم آور علیه مردم بیگناه توصیف کرد و سران ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا در بیانیه ای مشترک این بمبگذاری ها را حمله ای به جامعه باز و دموکراتیک توصیف کردند.

حسن روحانی رئیس جمهور ایران هم در پیامی در توئیتر حملات بروکسل را به شدت محکوم و عمیق ترین مراتب تسلیت را به دولت، ملت و کسانی که عزیزان خود را در این حادثه از دست داده اند اعلام کرد.

استفان دی میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه، گفت که این حملات نیاز عاجل به فرونشاندن آتش جنگ در سوریه را پررنگ می کند تا تمرکز بر داعش باشد.

وحشت در آمریکا

از سوی دیگر گزارش‌ها حاکی است که تدابیر امنیتی در فرودگاه‌های اصلی آمریکا تشدید شده است و برای ساعاتی ترمینال اصلی فرودگاه دنور به دلیل احتمال تهدید امنیتی تخلیه شد.

در همین زمینه، وزارت امور خارجه آمریکا به شهروندان این کشور در خصوص سفر به اروپا هشدار داده است. وزارت امور خارجه آمریکا از شهروندان این کشور در اروپا خواسته است که از حضور در اماکن پر ازدحام و شلوغ خودداری کنند.

این وزارتخانه همچنین از شهروندان آمریکا خواسته به هنگام استفاده از وسایل نقلیه عمومی و همچنین حضور در مراسم و تجمع‌های بزرگ، بیشتر احتیاط کنند.

وزارت خارجه آمریکا تصریح کرده است: «گروه‌های تروریستی به برنامه ریزی خود برای حملات در اروپا به برنامه‌های ورزشی، مکان های گردشگری، رستوران‌ها و وسایل حمل و نقل عمومی در آینده نزدیک ادامه می‌دهند.»