داعش از چه راهی نیرو جذب می‎کند؟

 حمله همزمان هشت عنصر داعشی مسلح به تسلیحات نیمه اتوماتیک و کمربندهای انفجاری به هفت نقطه از مرکز فرانسه بیان کننده هماهنگی این حملات و برنامه ریزی دقیق و از پیش تعیین شده است. کسانی که در پشت پرده برنامه ریزی این حملات هستند از دانش و ارتباطات کافی با گروه های جرائم سازمان یافته در اروپا برخوردارند و به این تسلیحات دست پیدا کرده اند. در مجموع، داعش را دست کم گرفته ایم.

این پایگاه خبری تحلیلی در ادامه افزود: جنگ علیه تروریسم به تازگی آغاز نشده است. سال های متمادی است که ادامه دار بوده و بر شدت آن، خصوصاً از زمان شکل گیری داعش، افزوده شده است. این در حالی است که قدرت این گروه تروریستی تحت تاثیر دو عامل تقویت یافته است: نخست، خلاء قدرت در اکثر کشورهای منطقه خاورمیانه بدلیل سقوط یا تضعیف دولت ها در نتیجه "انقلاب های عربی". دوم، درگیری های فرقه ای؛ داعش از زادگاه خود در عراق گسترش یافته است و امروزه در بخش های مختلفی از جهان عرب خصوصاً سوریه، مصر، یمن، لیبی و افغانستان حضور دارد. این گروه تروریستی که مسلمانان، مسیحیان و یهودیان را در سراسر جهان مورد حمله قرار داده، نشان داده است که علیه تمدن بخصوصی موضع گیری نکرده و در عوض، در برابر نظم جهانی صف آرایی کرده است.

بنابر این گزارش، قلمرو داعش به لطف درگیری های منطقه ای افزایش یافته است. آن ها بر نارضایتی قبایل عرب و افسران حزب بعث در عراق و عناصر مسلح در سوریه تغذیه می شوند. برای رسیدن به اهداف خود از این گروه ها استفاده ابزاری کرده و سپس آن ها را بلعیده است. جریان مشابهی برای دولت ترکیه نیز اتفاق افتاد؛ به گونه ای که تروریست های داعشی ابتدا در مرزهای این کشور علیه پیشمرگه های کرد مبارزه می کردند و دیری نگذشت که عناصر داعشی در داخل مرزهای ترکیه حملات تروریستی انجام دادند.

المانیتور در ادامه افزود: داعش از شبکه های اجتماعی در فضای مجازی نهایت استفاده را برای رسانه های کردن پیام های خود به دنیا به کار گرفته است. این گروه تروریستی در دولت های غربی به یک ایدئولوژی تبدیل شده است و جوانان غربی را تحت تاثیر وعده های دروغین خود قرار داده است. این گونه اقدامات سرویس های امنیتی سراسر جهان را به زحمت انداخته است تا شهروندان خشونت طلب در جوامع خود را شناسایی کنند. جامعه بین المللی در سرکوب داعش ناموفق عمل کرده است و در واقع، دیدگاه های متفاوت، اقدامات نصف و نیمه و اختلافات باعث تقویت این گروه شده است. بمباران هوایی جنگنده های آمریکا، فرانسه و انگلیس در سرکوب داعش موفقیت صد در صدی کسب نکرده است.