اردوغان خطاب به کُردها: یا تسلیم شوید یا نابود!
"رجب طیب اردوغان" در سخنرانی برای هلال احمر ترکیه ادعا کرد که حزب کارگران کردستان این کشور آن ها را فریب داده است، اعتمادِ دوباره به این حزب را غیرممکن دانست و گفت: دیگر تمام شد، ما این موضوع را یکسره خواهیم کرد.

اردوغان که سخنانش به صورت مستقیم از شبکه تلویزیون رسمی "تی.آر.تی" پخش می شد، به شایعات دربارۀ تماس با حزب کارگران کردستان ترکیه پایان داد و دو راه پیش روی آنان گذاشت و گفت: تروریست ها، دو راه بیشتر ندارند، یا خود را تسلیم کنند، یا این که یکی یکی حسابشان را خواهیم رسید. در ترکیه دیگر هیچ راه سومی وجود ندارد، زیرا در گذشته بارها تلاش کردیم راه سومی بیابیم و نشد.

از ماه ژوئیۀ گذشته تاکنون 400 تن از نیروهای ارتش و پلیس ترکیه کشته شده اند و ترکیه نیز هزاران تن از نیروهای مسلح مخالف را کشته است.

حزب کارگران کردستان ترکیه، در ژوئیه 2015 پس از 2 سال انصراف خود را از آتش بس با دولت ترکیه اعلام کرد و با از سرگیری درگیری ها شمار دیگری کشته شدند که نتیجۀ آن افزایش شمار کشته های این درگیری به 40 هزار تن از 1948 تاکنون بود.

این درگیری، به فرایند صلحی پایان داد که اردوغان مطرح کرده بود و انتظار می رفت، بهترین فرصت برای پایان دادن به یکی از خونین ترین درگیری های مسلح در اروپا باشد.

به گفتۀ احزاب سیاسی مخالف دولت، در درگیری های دایر در شهرها و مناطق جنوب شرقی ترکیه که دستکم 15 میلیون کُرد در آن ها زندگی می کنند، دستکم 500 تا 1000 نفر کشته شده اند.

اردوغان همچنین در واکنش به حرف و حدیث ها درباره سلطه جویی او و حزبش در ترکیه، گفت: ما از غرب، درسِ دموکراسی نمی گیریم.

"باراک اوباما" رئیس جمهور آمریکا، جمعۀ گذشته پس از دیدار با اردوغان در وانشگتن درباره نبود آزادی مطبوعات در ترکیه ابراز نگرانی کرد. اردوغان هم در پاسخ، اظهارات اوباما را مایه تأسف خواند.

دولت ترکیه، اخیراً سرکوب مطبوعات مخالف را در دستور کار قرار داده است، و در همین راستا، روزنامۀ "زمان" را تحت کنترل و نظارت خود گرفته و دو تن از روزنامه نگاران بارز روزنامۀ جمهوریت را به اتهام کشف اسرار دولت، محاکمه کرده است.