نخست‌وزیر ایسلند اسناد پاناما وادار به استعفا شد

تنها یک روز پس از آنکه انتشار مدارک مربوط به یک شرکت حقوقی پانامایی «سیگموندور گونلاگسون» نخست‌وزیر ایسلند را در مظان اتهام فرار مالیاتی قرار داد، وی تحت فشار احزاب معارض و تظاهرات‌های مردمی وادار به استعفا شد.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، گونلاگسون که پیشتر کناره‌گیری از ریاست کابینه را رد کرده بود، امروز بالاخره استفعای خود را تقدیم کرد تا شاید از بار فشار شدید افکار عمومی خارج شود.

روز دوشنبه شماری از رسانه‌ها اسنادی را منتشر کردند که شمار زیادی از سیاستمداران و چهره‌های شناخته‌شده جهان را در معرض اتهام پولشویی و فرار مالیاتی قرار داده است. بر اساس این اسناد، بسیاری از چهره‌های برجسته جهان با کمک شرکت پانامایی «موساک فونسکا» با تأسیس شرکت در کشورهای خارجی و مناطق معاف از مالیات، دارایی‌های خود را از عموم مخفی کرده‌اند. 

این اسناد که به اسناد پاناما معروف شده، نشان می‌دهند که گونلاگسون و همسرش در خارج از ایسلند و بدون اطلاع مردم این کشور سرمایه‌ انباشت کرده‌اند. 

در پی انتشار این اسناد ده‌ها هزار نفر از مردم ایسلند به خیابان‌ها آمدند و احزاب مخالف دولت هم نخست‌وزیر را برای کناره‌گیری تحت فشار قرار دادند. 

در بین این 11.5 میلیون سند که رسانه‌های غربی می‌گویند منبع ناشناسی آن‌ها را در اختیار مجمع روزنامه‌نگاران تحقیقی قرار داده، نام شخصیت‌های دیگری چون پادشاه عربستان، امیر سابق، نخست‌وزیر سابق قطر، حاکم ابوظبی، پدر دیوید کامرون نخست‌وزیر انگلستان و ده‌ها چهره برجسته و وابستگان آن‌ها آمده است. 

هنوز تمام این اسناد منتشر نشده و انتظار می‌رود فرآیند بررسی و انتشار تمام اسناد تا دو ماه آینده به طول انجامد.