اختلاف بین نمایندگان کنگره درباره دسترسی ایران به دلار آمریکا

 جلسه استماعی در کمیته روابط خارجی سنا آمریکا روز سه‌شنبه (دیروز) درباره گزارشاتی مبنی بر صدور مجوز دسترسی ایران به دلار آمریکا برگزار شد که نمایندگان کنگره نظرات مختلفی در اینباره داشتند.

پایگاه اطلاع‌رسانی «المانیتور» گزارش کرد که «باب کورکر» درباره کاهش تحریم‌های ایران گفت: «شما بیش از آنچه که مذاکره کردید، به دست نمی‌آورید. محدودیت‌های بانکداری همچنان به واسطه پولشویی و تأمین مالی غیرقانونی که صورت می‌گیرد برجای خود باقی می‌ماند.»

«بن کاردین» یکی از اعضای ارشد کنگره به المانیتور اعلام کرد که نگران است که تنبیه کردن ایران فراتر از محدودیت‌هایی که برای فعالیت‌هایی ممنوع معین شده است، از نظر قانونی بعنوان نقض برجام دیده شود.

سناتور «رابرت منندز» از ایالت نیوجرسی به المانیتور در اینباره گفت که درخواست‌هایی از دو حزب برای محدود کردن دسترسی ایران به دلارهای آمریکا «خارج از مجموعه هسته‌ای وجود دارد».

وی ادامه داد که مجموعه‌ای از کارهایی وجود دارد که کنگره می‌تواند نه تنها برای محدود کردن استفاده از دلارهای آمریکا بلکه برای معاملاتی صورت دهد که در نهایت جریان می‌یابد و از طریق نظام مالی آمریکا مورد تأیید قرار می‌گیرد.

سناتور «مارکو روبیو» از ایالت فلوریدا می‌گوید که نامزدی خزانه‌داری آمریکا را تا زمانیکه پاسخ نامه 30 مارس خود و سناتور «مارک کرک« به «جک لو» را دریافت نکند، به حالت معلق نگه می‌دارد.

در آن نامه نوشته شده بود که دولت آمریکا باید تضمین دهد که «از جانب ایران برای تقویت دسترسی تهران به دلارهای آمریکا در دیگر مکانهای جهان در نظام مالی بین‌المللی کار نمی‌کند».

روبیو نیز در بیانیه‌ای بعد از جلسه استماع سنا گفت: «من همچنان خواستار پاسخ‌هایی درباره تلاش‌ها برای دادن امتیازهای مکرر به ایران علیرغم آنکه رفتارهای این کشور به وضوح نشان می‌دهد که قصد ندارد تهدیدات خود علیه اسرائیل را متوقف کند و برای پاشیدن بذر بی‌ثباتی در منطقه تلاش می‌کند، هستم».

این بحث‌ها و اختلافات بین نمایندگان کنگره درست چند روز بعد از آن مطرح شده است که گزارشاتی منتشر شد مبنی بر آنکه دولت اوباما به دنبال راهی برای کاهش محدودیت‌ دسترسی ایران به دلار آمریکا است.

با اینحال، «توماس شانون» معاون وزارت خارجه آمریکا در امور سیاسی به اعضای کمیته روابط خارجی سنا گفت که ایران در حالیکه طبق توافق هسته‌ای سال گذشته از تحریم‌های اقتصادی رهایی یافته است، به بازارهای مالی آمریکا دسترسی نخواهد داشت.

روزنامه آمریکایی «یو اس ای تودی» گزارش کرد، شانون ادامه داد: «شایعات و اخباری در مطبوعات ظاهر شده مبنی بر اینکه آمریکا آماده می‌شود به ایران اجازه دهد به نظام مالی آمریکا دسترسی داشته باشد که این حقیقت ندارد».

پاسخ شانون به اظهارات سناتور «باب کورکر» رئیس کمیته روابط خارجی سنا بود که گفت اطلاعات ضد و نقیضی از مقامات دولتی مبنی بر کمک آمریکا به دسترسی ایران به دلارهای آمریکا در معاملات تجاری آینده دریافت کرده است.

کورکر ابراز نگرانی کرد که برخی افراد «طوری این مسئله را پیش می‌برند که به نفع ایران باشد».

وی سپس به «جان کری» وزیر خارجه آمریکا اشاره کرد که به میانجیگری توافق هسته‌ای برای لغو تحریم‌ها در قبال محدودیت‌هایی در برنامه هسته‌ای ایران کمک کرده است.

کورکر گفت: «احساس من این است که کری در مقایسه با دیگر اعضای دولت آمریکا در جایگاه متفاوتی قرار دارد».

کری روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با برنامه «مورنینگ جو» شبکه ام اس ان بی سی اعلام کرد که ایران تا کنون به تعهدات خود طبق برجام پایبند بوده است.

جلسه استماع روز سه‌شنبه سنا، نگرانی‌های نمایندگان کنگره از آزمایشات اخیر موشک بالستیک ایران را نشان داد و برخلاف اعلام این مطلب این آزمایش‌ها نقض برجام نبوده است، تأکید کردند که برنامه موشکی ایران قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را نقض می‌کند.