روزنامه رای الیوم در گزارشی به قلم "زهیر اندراوس" به بررسی موضعگیری‌های اخیر سران رژیم اسرائیل درباره توان حزب الله پرداخت و نوشت: تل آویو اذعان می‌کند که قدرت موشکی حزب الله خطرناک است و ارتش اسرائیل به تنهایی بدون کمک آمریکا قادر نیست با آن مقابله کند؛ آمریکایی که هم اکنون در حال ساخت یک پایگاه نظامی برای دفاع از راکتور هسته‌ای دیمونا در صحرای نقب در جنوب فلسطین اشغالی است.

این روزنامه تصریح کرد: در برهه اخیر ملاحظه می‌شود که تصمیم گیران در تل آویو افسار رسانه‌های اسرائیلی را برای انتشار گزارش های تقریبا روزانه درباره تقویت زرادخانه نظامی حزب الله رها کرده‌اند و گزارش‌های اسرائیلی درباره دستیابی حزب الله به آنچه اسرائیل آن را رسانه های پیشرفته و ویژه یعنی سلاح های برهم زننده توازن قدرت می خواند، هشدار می دهند.

همچنین اخبار رسانه های اسرائیلی از تهدیدهای مستقیم و تلویحی درخصوص به راه انداختن تجاوزگری جدیدی علیه حزب الله بعد از گذشت یک دهه از آخرین دور درگیری نظامی بین آنها در تابستان سال 2006 میلادی، خالی نیست. اسرائیل در این جنگ برنده نبود و حزب الله نیز جنگ را نباخت و در این زمینه باید این نکته را نیز مدنظر قرار داد که اساسا همسانی در قدرت نظامی دوطرف وجود نداشت زیرا براساس آمارهای رسمی، ارتش اسرائیل جزء 10 ارتش قوی در بین ارتش های جهان به شمار می رود. نکته قابل توجه این است که از سال 2006 میلادی در روابط بین الملل "توازن وحشت" بیرون آمد.

به گفته "عاموس هارئیل" تحلیلگر امور نظامی روزنامه اسرائیلی هاآرتس، براساس ارزیابی های ارتش اسرائیل، حزب الله در جریان عملیات اخیر خود در پاسخ به حملات اسرائیل تلاش کرد تا خط قرمزی را در برابر اسرائیل ترسیم کند به این معنا که اگر خدشه ای به حاکمیت لبنان وارد کنید، هزینه آن را پرداخت خواهید کرد.

این تحلیلگر افزود: از جنبه عملی، به نظر می رسد که چیز عمیق تری در اینجا روی می دهد یعنی حزب الله تلاش می کند که قواعد بازی در رویارویی با اسرائیل را بعد از سالها (به گفته این تحلیلگر) ثبات نسبی در طور مرز، تغییر دهد.

او افزود: به نظر می رسد که توصیف های مکرر اعضای ستاد کل ارتش اسرائیل درباره (آنچه آن را به زعم خود) پریشانی راهبردی حزب الله می‌دانند، مبالغه آمیز باشد زیرا این حزب تجربه نظامی مهمی را در کنار اعتماد روز افزون به قدرت نظامی خود (در جریان جنگ در سوریه) کسب می کند و به موازت آن نیز زرادخانه ای متشکل از هزاران موشک را بنا نهاده است که می تواند هرگونه هدفی را در خاک فلسطین اشغالی نشانه بگیرد.

مسئله جدید این است که تل آویو به همراه واشنگتن اذعان کرده اند که سامانه دفاع موشکی اسرائیل ناتوان از تامین حفاظت از اسرائیل در برابر موشک های حزب الله شده است.

اخبار رسیده از تل آویو که - هر چند به طور غیرمستقیم- به این اذعان اشاره می کند که این ناتوانی – به گفته منابع امنیتی بلندپایه در اسرائیل- نیازمند آن است که به هنگام وقوع نبرد و آغاز اصابت موشک ها به فلسطین اشغالی، سامانه‌های دفاعی آمریکا وارد عمل شوند.

علاوه بر این، این خبر غیرمنتظره نبود که ارتش آمریکا درحال ساختن یک پایگاه نظامی سری در روی زمین و زیر زمین در نزدیک شهر تل آویو که در برابر موشک‌ها محافظت شده است. آنطور که آمریکا برای حضور در این پایگاه در طول سال برنامه ریزی می‌کند، این پایگاه حاوی واحدهای دفاع هوایی آمریکایی به منظور مقابله با موشک‌هاست و ماموریت آن حفاظت از اسرائیل و جبهه داخلی آن در برابر موشک‌های دور بُرد ایران، حزب الله و حماس است که از دقت و قدرت ویرانگری بیشتری برخوردار شده است.

به گفته منابع آگاه، از پرونده ساخت پایگاه سری، این پایگاه به طور مستقیم سامانه راداری متصل خواهد بود که از راکتور هسته‌ای دیمونا محافظت می‌کند و مدیریت این سامانه نیز در دست آمریکا است.

اذعان اسرائیل به ناتوانی از تحلیل داده های اطلاعاتی به تنهایی بدست نمی آید بلکه همچنین نتیجه درس هایی است که ارتش های اسرائیل و آمریکا – بعد از مانور نظامی مشترک "جنیفر کبری" در ماه گذشته - گرفتند.

سایت "والا" اسرائیل به نقل از یک منبع اسرائیلی بلندپایه نوشت: یکی از نقاط ضعف این مانور در دوره زمانی بین آغاز حمله موشکی به اسرائیل و استقرار سامانه های دفاع موشکی آمریکایی و وارد خدمت کردن آن بود. این دوره زمانی کشنده است و ارتش آمریکا از ارایه کمک موثر ناتوان است.

براساس این درس که اذعان ضمنی به ناتوانی در برابر موشک‌ها است، تصمیم گرفته شد که برای حضور دائم آمریکا در اسرائیل به منظور پر کردن این خلأ زمانی کار شود و به گفته منبع یاد شده، "برای تحقق این امر، آمریکا کار ساخت پایگاه نظامی مستحکمی را در مرکز اسرائیل آغاز کرد که آماده وارد عمل شدن در زمان های اضطراری باشد. این پایگاه در حال ساخت است و به رادار ارتش آمریکا متصل خواهد شد".

علاوه بر این، منابع امنیتی یاد شده به سایت والا گفتند که حزب الله از یکسال پیش تقریبا از مرحله 120هزار موشک که اکثر آنها فلسطین اشغالی را هدف قرار گرفته اند، عبور کرده است.

این منابع افزودند: حزب الله در دوره کنونی در زمینه کسب موشک های دقیق برای هدف قرار دادن تاسیسات راهبردی و نظامی اسرائیل تلاش می کند.

شاید در اینجا باید گفته اویگدور لیبرمن وزیر خارجه سابق اسرائیل را یاد آور شد که از ارزیابی های دستگاههای امنیتی در تل آویو که طبیعتا بسیار محرمانه است، آگاه بود. او گفته بود که حزب الله بسیار بیشتر از تعدادی از کشورهای ناتو سلاح دارد.